Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Se on kuin olisi Marsissa, mutta pääsee lujaa menemään läpi" – Näin sujuu liikenne Tampereen uudessa saaressa kesällä 2025

Kesällä 2025 Näsisaaren läpi pääsee raitiovaunulla, pyörällä ja kävellen, mutta ei autolla.

Uuteen Näsisaareen vievistä kolmesta sillasta kävelijät ja pyöräilijät pääsevät kaikille, ratikka kahdelle ja autot vain yhdelle.

Autolla Näsisaareen pääsee siis tulevaisuudessa vain Hiedanrannan suunnasta silloista pisintä eli 111-metristä Eteläistä Hiedansiltaa pitkin.

Kolmesta sillasta keskustan suunnasta Näsisaareen vievän Pölkkylänsillan työt on jo aloitettu. Saaren etukäteispainumisen varmistamiseksi on kasattu mursketta painopenkereeksi. Painopenkereiden purkaminen on aloitettu ja mursketta on jo tasoitettu Näsisaaren itäpäästä. Vaikka Näsisaaren täytön painuma-aika on noin vuoden, voidaan siltojen rakentaminen aloittaa, koska siltarakenteet tulevat paaluille.

Ensimmäisenä rakennettava Pölkkylänsilta on 73 metriä pitkä ja 16 metriä leveä silta. Se johtaa Santalahdesta Näsisaareen. Sillan pohjoispuolella kulkevat raitiovaunut ja eteläpuolella pyöräilijät ja jalankulkijat.

Raitiotie haukkaa sillasta valtaosan, hieman alle yhdeksän metriä. Jalankulkijoille on varattu sillalta 3,5 metriä leveä kaista ja pyöräilijöille kolme metriä leveä osuus.

Itse Näsisaaressa raitiotie kulkee keskellä ja jalankulkijoille ja polkupyöräilijöille on tulossa tiet sen molemmin puolin. Sen sijaan läpiajettavaa autotietä ei Näsisaareen ole tulossa, kertoo Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen.

– Nykyisillä suunnitelmilla autotie päättyy Näsisaaren itäosaan. Pölkkylänniemessä ei ole varsinaista ajoneuvojen ajorataa ollenkaan vaan Pölkkylänniemessä ajoneuvojen liikenne on huoltoajon tapaista vaikkapa Uittotunnelille. Pölkkylänniemestä ei pääse autolla ajamaan Näsisaareen lukuun ottamatta tien kunnossapitokalustoa, Tietäväinen sanoo.

Tietäväisen mukaan on mahdollista, että kulkuyhteydet Pölkkylänniemestä Näsisaareen tarkentuvat, kun suunnittelu etenee.

– On mahdollista, että kanavan yli toteutetaan joskus myöhemmin silta esimerkiksi jalankulkijoille. Mielestäni Näsisaareen pitää olla pelkästään pelastusmielessäkin kulkuyhteys kahdesta suunnasta ainakin silloin, kun alueella asuu enemmän ihmisiä. Joskus sillat menevät remonttiin, ja siksi on hyvä olla varareitti sitäkin silmällä pitäen.

Näsisaaren ja Hiedanrannan väliin rakennetaan kaksi siltaa. Siltoja kutsutaan Hiedansilloiksi ja sijoittelun mukaan ne on nimetty Eteläiseksi Hiedansillaksi ja Pohjoiseksi Hiedansillaksi. Niiden rakentaminen alkaa tämän hetken arvion mukaan keväällä tai kesällä.

Pohjoinen Hiedansilta tulee olemaan 105 metriä pitkä ja 13 metriä leveä. Sitä pitkin kulkevat raitiovaunut. Sillalle tulee myös noin 2,8 metriä leveä jalankulkuväylä sekä 2,5 metriä leveä pyörätie. Raitiotie vie sillasta 7,6 metriä ja ratikan ja kevyen liikenteen välissä on puolen metrin välikaista. Tällä sillalla jalankulkijat ja pyöräilijät kulkevat pohjoista reunaa ja jalankulkijat eteläistä.

Eteläinen Hiedansilta tulee olemaan autojen ja muiden moottoriajoneuvojen reitti Näsisaareen. 111 metriä pitkästä ja 13 metriä leveästä sillasta hieman alle puolet eli kuusi metriä, on varattu ajoradalle. Metrin välikaistan lisäksi sillalle tulee 2,5 metrin levyinen pyörätie ja kolme metriä leveä kävelytie. Nämä kevyen liikenteen väylät tulevat sillan eteläpuolelle.

Tavoitteena on, että raitiotie ja muut rakennustyöt ovat valmiina vuoden 2024 loppupuolella. Sillat valmistuvat ensin ja sen jälkeen yhteydet itse saaressa. Saareen tehdään tässä vaiheessa pyörätiet, jalkakäytävät ja katujen alle tuleva kunnallistekniikka.

– En pysty lupaamaan, että kaikki on 2024 valmista. Riippuu siitä, minkälainen syksy 2024 on, että miten pitkälle saadaan valmiiksi, Tietäväinen sanoo.

Jos esimerkiksi talvi tulee aikaisin, voi olla, että kevyen liikenteen yhteydet valmistuvat kesällä 2025.

– Sitten on hulppeat pyöräily- ja jalankulkuyhteydet kaupungista Lielahteen. Saari on kesällä 2025 vielä kuumaisemaa, kun se on louhepinnalla. Se on kuin olisi Marsissa, mutta pääsee lujaa menemään läpi.