Selvä enemmistö Pirkanmaan kansanedustajaehdokkaista ei näe oikaisun liikennehyötyjä hinnan ja luontohaittojen arvoisiksi.
Tamperelaisen vaalikone
www.tamperelainen.fi/vaalikone
Moottoritien Puskiaisten oikaisun rakentaminen ei saa kannatusta Pirkanmaan kansanedustajaehdokkaiden joukossa.
Tamperelaisen vaalikoneeseen vastanneista kansanedustajaehdokkaita vähemmän kuin joka viides on sitä mieltä, että Puskiaisten oikaisu on tärkeä kehitysaskel ja se on syytä toteuttaa. Päinvastaista mieltä on kolme neljästä ehdokkaasta. Vastanneista 9 prosenttia ei osannut kysymykseen vastata.
Ylivoimaisesti suopeimmin uuteen oikomoottoritiehen suhtauduttiin kokoomuksessa. Ehdokkaista selvästi yli puolet piti moottoritien rakentamista tärkeänä.
Kantaa perusteltiin liikenteen turvallisuudella, sujuvuudella ja nopeamman ajoajan vähentämillä päästöillä. Myös uusien asuin- ja työpaikka-alueiden saamista kasvavalle kaupunkiseudulle tervehdittiin ilolla.
– Tulevaisuudessa liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi tarvitaan ratkaisu. Pitää huomioida ihmisten arki, luontoarvot, liikenteen sujuvuus ja kokonaistaloudellisuus. Kun maakuntakaava on tehty, tämä ratkaisu on punnittu parhaaksi mahdolliseksi, punnitsee Sofia Vikman (kok).
Kaikkein hanakimmin oikaisua vastustavat vihreät, jonka Pirkanmaan kansanedustajaehdokkaista kaikki olivat täysin eri mieltä väitteen kanssa. Ehdokkaat näkivät oikaisun vaikutukset luonto- ja virkistysarvoihin kestämättömiksi.
– Puskiaisten oikaisu pirstoisi arvokkaita luonto- ja virkistyskohteita. Samalla se edistäisi autoilua, vaikka liikennettä on päinvastoin tarpeen kehittää kestävämpään suuntaan, toteaa Oras Tynkkynen (vihr).
Myöskään vasemmistoliiton ja liike nytin vaalikoneen täyttäneistä ehdokkaista yksikään ei kannattanut Puskiaisten oikaisun rakentamista.
– Pirkanmaalle ei tarvita uutta, näin massiivista, kallista ja luonnolle tuhoisaa autoiluhanketta, perustelee Mikko Aaltonen (vas)
– Alueen nuoriso tulee elämään tämän hankkeen kanssa pisimpään, kannatan asian lisäselvitysten tekemistä ja nuorten vahvaa mukaan ottamista päätöksenteossa, linjaa Sanna-Liisa Lehtonen (liik).
Perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien joukossa mielipiteet hajosivat, sillä kannattajiksi ilmoittautui kummassakin noin kolmannes ehdokkaista. Valtaosa piti kuitenkin hintaa liian kalliina hyötyyn nähden.
– 185 miljoonaa euroa maksavaa moottoritietä ei pidä rakentaa läpi upeiden, koskemattomien luontoalueiden vain 4 minuutin aikasäästön johdosta, perustelee Lassi Kaleva (ps).
– Huomattavasti tärkeämpi hanke on saada 9 tie nelikaistaiseksi ja toimivat rampit Teiskon suuntaan uusien asuinalueiden myötä, sanoo Sirpa Pursiainen (kd).
Demareista ja keskustasta Puskiaisten oikaisun rakentamisen näki tarpeelliseksi selvä vähemmistö. He nostivat esiin muun muassa Pirkanmaan aseman valtakunnallisena liikenteen solmukohtana. Lisäselvityksiä ja -tietoja kaipasi vielä moni.
– Asia ei ole yksinkertainen tai ongelmaton. On perusteluja puolesta ja vastaan, pohtii Pia Viitanen (sd).
– Aikasäästöjen ja päästöjen osalta oikaisu on laskennallisesti kannattava. Rakentamispäätöstä tehdessä tulee kunnioittaa kuntien päätöksiä, punnitsee Arto Pirttilahti (kesk).
Puskiaisten oikaisun nimellä kutsutaan uutta moottoritieyhteyttä Helsingin moottoritieltä Lempäälän Kuljun jälkeen Pirkkalan Linnakorpeen valtatie 3:n läntiselle kehätielle. Uusi tie vähentäisi ajoaikaa Lahdesjärven kautta kiertämiseen verrattuna ja mahdollistaisi asuin- ja työpaikkarakentamisen alueelle.