Lempääläläinen lukiolainen Jerko Suodenjoki perusti aurinkopaneelien kilpailutukseen tarkoitetun sivuston.
Yksi lempääläläisen Jerko Suodenjoen, 17, unelmista toteutui viime vuoden lopulla, kun hän perusti ensimmäisen oman yrityksensä. Lukion toista luokkaa käyvä Suodenjoki arvioi saaneensa vaikutteita yrittäjyyteen isältään ja isoisältään. Siitä on syntynyt palo yrittäjyyteen.
Ajankohtaisia aiheita seuraava Suodenjoki tutki viime kesänä Googlen hakusanamainontatyökalua.
– Kun sähkön hinta lähti nousuun, aurinkopaneelit olivat tosi kovassa buumissa. Halusin tutkia, miten aurinkopaneeleja on haettu. Määrät olivat ihan uskomattomat, jos vertaa moniin muihin hakusanoihin, Suodenjoki kertoo.
– Sitten huomasin, että ei ole sellaista palvelua, jossa voisi kilpailuttaa pelkät aurinkopaneelit asennuksineen.
Suodenjoki perusti aurinkopaneeleiden kilpailutukseen tarkoitetun verkkosivuston, Sollen.
– Siinä vaiheessa kysyin apua isältä, kun hänellä on enemmän verkkopalveluiden ja digimarkkinoinnin osaamista.
Suodenjoen yritys on myös toistaiseksi hänen isänsä yrityksen alla.
– Tarkoitus olisi perustaa osakeyhtiö. Sen perustaminen alaikäisenä on semmoinen paperisaaga, että täytyy odottaa pari kuukautta, että täytän huhtikuussa 18. Saadaan sitten paljon helpommin.
Verkkosivuston idea on yksinkertainen: aurinkopaneeleita asentavat yritykset maksavat Sollelle tehdyistä kaupoista komissiota. Yrityksiä kilpailuttaville kuluttajille palvelu on maksuton. Suodenjoki etsi joulukuun alussa sata aurinkopaneeleita asentavaa yritystä ja tarjosi heille testijaksoa.
– Vastausprosentti kylmäsähköpostissa ei ole mikään korkea. Sain vähän alle kymmenen yritystä mukaan.
Mukaan lähteneistä suurin osa kuitenkin jäi maksaviksi asiakkaiksi. Uusiakin on saatu mukaan ja Suodenjoen mukaan toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin.
– Nyt mukana on jo noin 30 yritystä. Viime viikon aikana tuli yli 60 kilpailutusta, Suodenjoki kertoo.
– Tällä hetkellä on työn alla, että saadaan brändättyä Sollea sosiaalisessa mediassa läpi.
Suodenjoen tavoitteet ovat korkealla.
– Jonain päivänä, kun joku puhuu, että pitäisi aurinkopaneelit ostaa, niin toinen sanoo, että solle.fi:llä ne voi kilpailuttaa.
Tällä hetkellä Suodenjoki yrittää kasvattaa yrityksensä tunnettuutta sosiaalisessa mediassa ja seuraa analytiikan kautta dataa siitä, miten mainoskampanjat onnistuvat. Tarkoituksena on saada mukaan sijoittajia ja ehkä jonain päivänä tehdä myös exit.
– Kun meillä on mustaa valkoisella, pystytään olemaan sijoittajiinkin yhteydessä. Vaikka juttu on aika alussa, itse näen tässä potentiaalia. Olen ollut yhteydessä exitin tehneiden yrittäjien kanssa ja saanut heiltä neuvoa ja konsultointia. Olisi mukava ottaa mukaan joku kokeneempi, joka ei laittaisi vain rahaa, vaan olisi itsekin mukana ja antaisi mielipiteitä ja visiota, Suodenjoki sanoo.
– Joka päivä tehdään täysillä töitä ja katsotaan, mihin se johtaa.
Suodenjoen suunnitelmissa on hakea lukion jälkeen Aalto-yliopistoon kauppatieteitä opiskelemaan.
– Olisi mukava lähteä jossain vaiheessa opintoja vaihtoon Piilaaksoon startup-pesäkkeeseen inspiroitumaan ja hakemaan visioita.
Hän myös näkee, että yrittäjänä pitää ottaa riskejä.
– En ihan läpityhmiä riskejä ota, mutta minulla on kuitenkin 17 vuotta ikää. Se kokemus, mitä olen Sollestakin jo nyt saanut, on ihan mittaamatonta. Nyt on se aika ottaa ja pystyy ottamaan riskiä. Jos jossain liikeideassani otan tonnin tappiota, ei paljon harmita, etten saanut tonnin kesätyörahoilla ostettua uusia vaatteita, vaan mieluummin käytän ne tällaisiin juttuihin.
Yrittäjyys on myös se, mitä Suodenjoki haluaa tehdä tulevaisuudessa. Hän kuvailee haluavansa tehdä ”jotain uutta ja innovatiivista”.
– Olisi mukava jotain kasvuyritystä tai startupia olla pyörittämässä. Se olisi sellainen, mikä kiinnostaisi.