Väylävirasto käynnisti Ratasuunnittelu Tampere–Oulu -hankkeen vuonna 2021. Hankekokonaisuus sisältää kahden kaksoisraideosuuden sekä useiden rautatieliikennepaikkojen parantamisen suunnittelun Tampereen ja Oulun välisellä rataosuudella. Hankkeessa on aiemmin aloitettu Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevien suunnittelukohteiden ratasuunnittelu. Nyt käynnistyvät suunnittelukohteet sijaitsevat Pirkanmaan alueella.
Nyt käynnistyneisiin suunnittelukohteisiin kuuluvat Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien alueelle sijoittuvan Lielahti–Lakiala-kaksoisraiteen yleissuunnittelu ja ympäristövaikutusten arviointi sekä Parkanossa sijaitsevan Vahojärven rautatieliikennepaikan ratasuunnittelu. Lielahti–Lakiala-kaksoisraiteen suunnittelun toteuttaa Sitowise Oy vuosien 2022–2024 aikana. Vahojärven ratasuunnittelu tehdään 2023–2024. Vahojärven suunnittelijana toimii Sweco Infra & Rail.
Suunnittelulla varaudutaan Tampere–Oulu-rataosuuden kasvaviin liikennemäärin.
– Tampere–Oulu-rataosuuden kapasiteetti on paikoin täynnä. Suunnittelun tavoitteena on löytää ratkaisuja, joilla parantaa rataosan välityskykyä ja poistaa pullonkauloja. Lielahti–Lakiala-kaksoisraiteen rakentaminen mahdollistaisi juna- ja liikennemäärien lisäämisen rataosuudella, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Eero Virtanen tiedotteessa.
Hankkeella on käynnistetty aiemmin suunnittelun lähtötiedoiksi tarvittavat maastomittaukset ja pohjatutkimukset, turvalaite-, sähkö-, valaistus- ja vahvavirtasuunnittelu sekä suurin osa Pohjois-Pohjanmaan alueella sijaitsevien kohteiden suunnittelusta.
Suunnittelua tehdään osittain Euroopan Union myöntämällä 2,5 miljoonan euron Verkkojen Eurooppa -rahoituksella (CEF, Connecting Europe Facility). Hankkeessa suunniteltavien kohteiden rakentamisesta ei ole tehty toteutuspäätöstä. Rakentamista vaatii toteutuspäätöksen lisäksi erillisen rahoituksen.