Yhden Tampereen raitiotien suurimmista silloista eli Rosenlewin yli 230-metrisen alikulkusilllan kannen valutyöt ovat alkamassa jo ensi kuussa, jos aikataulu pitää.
Rosenlewin silta ylittää Santalahden jälkeen Paasikiven eteläpuolelta pohjoispuolelle
Alikulkusilllalla on tehty talven aikana sillan kannen teline- ja muottitöillä. Tällä hetkellä on käynnissä kannen raudoitus ja jännitysputkien asennus.
– Kannen valmistuttua se vahvistetaan jälkijännittämällä eli betonirakennetta puristetaan kasaan. Se tehdään paksujen teräsvaijerien avulla, joihin jännitys vedetään tunkeilla. Sillan kansimuotin sisään laitetaan ennen betonin valua suojaputkia, joihin sujutetaan taipuisia teräsvaijereita kaarevaan muotoon. Kun betoni on kovettunut, vaijereita kiristetään hydraulisen tunkin avulla, minkä jälkeen rakennetta voidaan kuormittaa suunnitellulla tavalla, Perttu Vähä-Pietilä kertoo.
Rosenlewin sillan työmaalla rakennetaan parhaillaan myös kahdesta tukimuurista muodostuvaa siltakaukaloa, jossa on käynnissä teline- ja muottityöt sekä raudoitus. Kaukalomainen muuri mahdollistaa raitiotien nousemisen sillan päälle Rantatien ja Paasikiventien välisellä kapealla kaistaleella.
Rosenlewin siltatöiden ja tukimuurikaukalon valmistuttua niiden päällä aloitetaan radan päällysrakennetyöt eli kiskojen ja pölkkyjen asennus. Rosenlewin sillalla raitiotierata toteutetaan sepeliratana.
Santalahden alueella tehdään talven ja kevään aikana myös sähköratatöitä kuten ratajohdon asennuksia Sepänkadun ja Rantatien välillä.