Uuteen Näsisaareen vievien siltojen rakentaminen käynnistyy keväällä, jos saaren painuminen etenee suunnitellusti. Työt käynnistyvät saaren itäpuolella eli keskustan puolella Pölkkylänniemessä.
– Aikataulu riippuu Näsisaaren louhetäytön painuman etenemisestä. Tavoitteena meillä on aloittaa siltatyöt heti kun se on mahdollista eli kun louhetäyttö on painanut järven pehmeitä pohjakerroksia suunnitellusti. Ensimmäiseksi rakennetaan itäpuolelta Näsisaareen johtavaa Pölkkylänsiltaa , Raitiotieallianssin taitorakenteiden vastaava työnjohtaja Perttu Vähä-Pietilä kertoo tiedotteessa.
Tampereen kaupungin urakoima Näsisaaren täyttötyö alkoi viime vuoden helmikuussa ja valmistui marraskuussa, noin kuukauden etuajassa. Saareen rakennetut painopenkereet tekevät parhaillaan työtä, ja esikuormittavat pohjamaata raitiotielinjan alta.
– Täytön painuma-aika on noin vuoden verran, mutta siltatöitä voidaan aloittaa jo aiemmin, koska siltarakenteet tulevat paaluille, Vähä-Pietilä toteaa.
Näsisaareen rakennetaan kaksi siltaa raitiotietä varten sekä yksi silta autoliikenteelle. Kaikille silloille tehdään väylät jalankululle ja pyöräilylle.
Näsisaaren itäpuolelta Pölkkylänniemestä Näsisaareen johtava Pölkkylänsilta tulee raitioliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Sillan pituus on reilut 70 metriä ja leveyttä sille tulee 16 metriä.
Näsisaaren länsipuolelle Hiedanrantaan johtaa kaksi siltaa eli Hiedansillat. Pohjoisella sillalla kulkee raitioliikenne ja eteläinen silta tulee puolestaan autoliikenteen käyttöön. Molemmilla Hiedansilloilla on lisäksi jalankulku- ja pyöräväylät. Hiedansiltojen leveys on 13 metriä ja pohjoisen sillan pituus 105 ja eteläisen 111 metriä.
– Myös Hiedansiltojen rakentaminen on tavoitteena aloittaa tänä vuonna, mutta aikataulu riippuu louhetäytön painuman etenemisestä. Siltojen on tarkoitus olla valmiina vuonna 2024, Perttu Vähä-Pietilä mainitsee tiedotteessa.
Siltatyöt tehdään ennen kuin saarella aloitetaan varsinaisen raitiotieradan rakentaminen.