Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tyhjenevä linja-autoasema kaupungin myyntilistalla – "Niin kauan kuin ollaan tällaisessa välitilanteessa, niin kauan vuokrataan..."

Matkahuolto suunnittelee pakettipalveluidensa ja matkakorttien latauksen siirtämistä pois Tampereen linja-autoasemalta. Suuren kiinteistökaupan vauhdittuminen vaatisi matkakeskuspäätöksen.

Tampereen linja-autoasema on edelleen kaupungin myyntilistalla. Aivan heti ei kauppoja kuitenkaan olla hieromassa.

Matkahuolto kertoi viime viikolla suunnittelevansa linja-autoasemalta vetäytymistä. Matkahuolto aikoo siirtää pakettipalvelunsa ja matkakorttien myynnin asemalta logistiikkakeskukseensa. Matkakortteja myydään samalta pisteeltä pakettipalveluiden kanssa. Matkahuollolla on vuokrattuna asemalta noin 2000 neliötä, joissa on asiakaspalvelutiloja, pakettipalvelun tuotannon tiloja, toimistotilaa ja odotusaulatilaa.

Tällä hetkellä linja-autoasemalla on Matkahuollon toimintojen lisäksi kaupunkisuunnittelun esittelytila, joukkoliikenteen taukotiloja sekä R-kioski.

– Matkahuollon kanssa meillä on vuokrasopimus vuoteen 2028 saakka ja haluamme omaa uutta kaupunkikehityksen esittelytilaakin pitää toistaiseksi siinä, sanoo Tampereen kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm.

Matkahuollon viestintäpäällikkö Petra Rusi kertoo, että mahdolliset päätökset aseman toimintojen suhteen tehdään maaliskuussa.

– Näemme tärkeänä, että tiloja ei jäisi keskeisellä alueella tyhjilleen ja olemme tunnistaneet useita vaihtoehtoja edetä asiassa, jos suunnitellut muutokset etenevät. Olemme ilmoittaneet kaupungille nyt suunnitteilla olevista muutoksista, Rusi kertoo sähköpostitse.

Kaupungilla ei ole linja-autoaseman suhteen erityisiä suunnitelmia lähivuosille.

– Tiloja vuokrataan ja siinä kohtaa, kun muitakin kaupunkikehityshankkeita siinä ympärillä mahdollisesti tulee, ratkotaan niitä, Ekholm sanoo.

Ekholm toteaa, että linja-autoaseman ympäristön kehittäminen vaatii ensin vireillä olevan asemakeskushankkeen valmistumista. Vasta sen jälkeen päästään kehittämään linja-autoaseman ympäristöä.

– Niin kauan kuin ollaan tällaisessa välitilanteessa, niin kauan vuokrataan ja pidetään rakennusta kunnossa.

Linja-autoasema on yksi kaupungin realisoitavista kohteista. Syy on siinä, ettei rakennusta pitkällä tähtäimellä tarvita kaupungin omiin toimintoihin.

– Nythän se toimii ihan hienosti siinä rakennuksena, kun Ratinan kauppakeskus on valmistunut ja läpikulut sinne on saatu, Ekholm sanoo.

Kaupungin periaate on pitää omistuksessaan sellaisia rakennuksia, joita se tarvitsee palvelukäytössään. Asema ei näihin pitkällä aikavälillä kuulu. Myynti on kuitenkin pitkä prosessi.

– Eiväthän mitkään näistä realisoinneista ole nopeita. Monet vaativat kehitystä ja niitä myydään sitten, kun kehittämisen kautta asia etenee.

Linja-autoasema on suojeltu asemakaavassa merkinnällä SR8. Se tarkoittaa rakennustaiteellisesti arvokasta ja kaupunkikuvan säilymisen kannalta tärkeää rakennusta. Rakennusta ei saa purkaa ja rakennuksen korjaus- ja muutostöiden tulee olla sellaisia, että rakennustaiteellisesti arvokas ja kaupunkikuvan kannalta merkittävä luonne säilyy. Asemarakennuksen myyminen edellyttää kuitenkin Ekholmin mukaan kiinteistökehittämistä.

Mutta kenelle ja millaiseen käyttöön linja-autoaseman voisi oikein myydä?

– Käytännössä se toimii nytkin jo tällaisena toimitilana. Varmasti sellaiseen käyttöön, Ekholm toteaa.

– Ehkä ennenaikaista pohtia. Ei ihan lähivuosina tule myyntiin, vaikka se on myytäviksi ajatelluissa kohteissa esitetty.