Ylöjärveläinen Mattila Bros pääsi kolmannella yrittämällä Suomalainen menestysresepti -tv-kisan finaaliin.
Juurille palaaminen. Näin kuvailee Tero Sivula reseptiä, jolla ylöjärveläinen Mattila Bros on raivannut tiensä Suomalainen menestysresepti -kilpailun finaaliin. MTV3-kanavalla nähtävässä ohjelmassa yritykset kilpailevat ruokainnovaatioillaan. Mattila Bros on kahdesti ollut semifinaalissa, mutta tänä vuonna aukesi finaalipaikka.
– Olemme olleet aiemmin mukana vähän sellaisilla tuotteilla, jotka eivät ole meidän ihan ydinjuttua. Nyt mentiin ihan sillä, mitä ollaan, Sivula sanoo.

Finaalissa yritys kilpailee smokehouse-valmisruokakonseptilla. Sivula kertoo, että valmisruokasarjaan on tulossa kolme eri versiota: kana, possu ja kasvis.
– Tarkoitus on, että kaikki ovat ihan älyttömän hyvän makuisia ja täyttäviä. Emme tee tahallaan raskaita ja paksuja ruokia, mutta kaikki ovat täyttäviä, Sivula sanoo.
– Kaikissa on tunnistettavat raaka-aineet. Kun avaat valmisruokakipon, näet, mitä siellä on eikä ole mitään epämääräistä juttua.
Smokehouse-kulttuuri on rantautunut Suomeen jo jokunen vuosi sitten. Sivula kertoo, että yrityksellä oli jo valmis infra, jolla on tehty perinteistä palvikinkkua.
– Nyt tehdään Mattila 2.0 ja se on ollut huippujuttu. Tultiin sieltä 50-luvun Kanadan metsästä tähän päivään.
Yrityksen perustaneista veljeksistä toinen, Leo Mattila, lähti 1950-luvulla Kanadaan metsätöihin. Siellä tienatuilla rahoilla hankittiin aikanaan Veljekset Mattilan ensimmäiset porsaat. Markkinointinimi vaihtui 2000-luvulla, mutta perinteistä ei ole luovuttu. Tehtaan keskellä on savusauna, jossa tuotteita valmistetaan.
– Se on sellainen, mitä aika vähän on enää teollisessa mittakaavassa.
Jos emme yritä uusia juttuja, seuraava vaihtoehto on kääpiöityä ja tehdä pelkkää saunapalvikinkkua.
Sivulan mukaan yrityksen valmisruokatuote kulkee tavallaan vastavirtaan, mikä on sekä uhka että mahdollisuus.
– Valmisruokien myynti on kasvanut viime vuonna 16 prosenttia eikä tuollaista valmisruokaa, jonka me tuomme markkinoille, ole sinänsä.
Sen sijaan pinnalla ovat kasvisruoka, ravintoarvot, keveys ja terveellisyys.
– Tämä ei tarkoita, että meidän ruoat olisivat jotenkin epäterveellisiä. Ne ovat tosi täyttäviä sekä maultaan että fiilikseltään tuhteja. Ihmiset kuitenkin haluavat, että ruoka täyttää vatsan ja on hyvän makuista, Sivula sanoo.
Kasvisversio on mukana, mutta Sivula haluaisi nähdä sen samalla viivalla muiden kanssa.
– Kuluttajatutkimuksissakin on käynyt ilmi, että ne jotka valmista kasvisruokaa ostavat, ostavat joko pinaattilättyjä tai jonkin keiton eikä niillä lähde nälkä, Sivula sanoo.
– Nyt tulee sellainen kasvisruoka, että sillä lähtee nälkä.
Valmisruokasarja ei ole ensimmäinen kerta, kun Mattila Bros on lähtenyt kokeilemaan uutta. Sivulan mukaan suurin osa ideoista on peräisin hänen päästään.
– Propellihattu pitäisi varmaan päässä olla. Pohdin paljon uusia asioita ja olen innostunut lähteä koittamaan niitä.
Vuonna 2017 Mattila Bros lähti mukaan sirkkabuumiin ja toi markkinoille sirkkamakkaran.
– Kun hyönteisproteiini alkoi jalkautua Eurooppaan, ajattelin, että käännetään tuokin kortti. Niiden kanssa mentiin puoli vuotta kymmenen kuukautta tosi lujaa. Nukuin tuolla lentokenttähotellissa ja odotin, että lentokone tuo meille sirkkaproteiinia.
Kovalla pöhinällä alkanut sirkkabuumi jäi lopulta alle vuoden mittaiseksi. Sivulan mukaan sekin oli kuitenkin ”huippujuttu”.
– Olen sitä mieltä, että jos me emme yritä ja katso uusia juttuja, seuraava vaihtoehto on kääpiöityä ja tehdä pelkkää saunapalvikinkkua. Maailma muuttuu ja kauppa ja kuluttajat odottavat uusia juttuja koko ajan, Sivula sanoo.
– Possu on kuitenkin aika lailla jalostettu jo kärsästä saparonpäähän, sieltä ei mitään järjettömän uusia juttuja vaikka leikkelepuolelle tule.
Kilpailu on myös kovaa. Sivula sanookin, että uutta pitää kehittää koko ajan. Tuotteiden elinkaari on hänen mukaansa tänä päivänä lyhyt eikä kestosuosikkeja ole helppo kaupan hyllyyn kehittää.
Sivula kuitenkin uskoo, että Mattila Bros pärjää aitoudella. Jos yrittää jotain, mitä ei aidosti ole, se ei ole enää uskottavaa.
– Me olemme pikkuisen nokisia ja pikkuisen rasvaisia ja ihan älyttömän ylpeitä siitä.