Vastikään Pirkankadulta Aleksis Kiven kadulle muuttaneella vaatebrändillä on suuria suunnitelmia.
Enemmän kuin vaatebrändi. Kuvaitaiteen ja muodin risteyksessä. Näin kuvailevat Onni Ikonen ja Lauri Järvinen tamperelaista vaatebrändi Pispala Clothingia. Ikonen on yrityksen toimitusjohtaja ja Järvinen pääsuunnittelija. Tiimiin kuuluu vielä luova johtaja Leena Haldin, jota Ikonen ja Järvinen kuvailevat luovaksi neroksi. Järvinen nähdään myös ensi vuonna televiossa Muodin huipulle -ohjelman uudella tuotantokaudella.
Pispala Clothing on perustettu helmikuussa 2021. Yritys myy unisex-vaatteita, joita koristavat kuvataiteilijoiden suunnittelemat printit ja kuosit. Ikonen perusti vaatebrändin, sillä hän huomasi ajautuvansa urallaan väärään suuntaan ja alkoi miettiä, missä haluaisi nähdä itsensä kymmenen vuoden päästäkin.
– Oli muutaman vuoden ollut mielessä, että haluaisin perustaa vaatemerkin. Pohdin omia kiinnostuksenkohteita ja arvoja ja ihmisiä ympärilläni ja mietin, miten voisin tuoda arvoa myös heille, Ikonen taustoittaa.
– Ympärilläni on ollut paljon taiteilijoita koko elämäni ajan. Sellaisesta lähdin, että yhdistetään kuvataide muotiin.
Ikonen toimi alkuun yksin, mutta tutustui alkuvuodesta Järviseen ja Haldiniin, joilla on jo ennestään kokemusta alasta.
– Hyvä kombo meillä kaikilla kolmella, mitä tarvitaan hyvään, menestyvään muotibisnekseen, Järvinen sanoo.
Haluamme, että tästä tulee kansainvälinen ilmiö.
Pispala Clothingin ideana on Ikosen mukaan muotibrändi, joka on myös alusta kuvataiteelle. Ikosen mukaan taiteilijoilta tulee paljon yhteydenottoja – moni on kiinnostunut saamaan työnsä kankaalle.
– Meidän suunnan ja sen, mitä olemme brändinä, määrittää aika paljon taiteilijat. Se tekee meistä yllättävän ja uniikin, Ikonen sanoo.
Järvinen sanoo, että ajatuksena on myös kaupallistaa taidetta.
– Mielenkiintoista yrittää kaupallistaa jotain, mitä kuluttaja ei perinteisesti ajattele käyttötuotteena, Järvinen sanoo.
Yritys on vastikään avannut uuden myymälän Aleksis Kiven kadulle. Aiemmin Pispala Clothingilla oli myymälä Pyynikin uimahallin yhteydessä. Uimahalli oli puolen vuoden pilottijakso, mutta paikkana hieman sivussa. Nykyistä tilaa Ikonen kuvailee 2.0-versioksi.
Jo ikkuna herättää huomiota diskopalloineen. Sisällä seinät on maalattu värikkäiksi. Seinät ovat Emmi Kallion, Anna Pekkalan ja Kim Somervuoren käsialaa.
– Meillä on idea, että kauppa voi olla muutakin kuin kauppa. Tavoite on olla olohuonemainen. Tänne voi tulla kokemaan ja kuuntelemaan musiikkia, Ikonen kertoo.
Yhdellä seinällä on Kallion kuratoima vaihtuva taidenäyttely.
– Haluamme tuoda kuvataidetta ja kuvataiteilijoita lähemmäs ihmisiä, Järvinen kertoo.
Ensi vuodelle ja etenkin tulevaisuuteen Pispala Clothingilla on suuria suunnitelmia. Paljon panoksia on laitettu kevääseen 2023, jolloin yritys saa oman osaston Kiasman museokauppaan. Unelmana on kuitenkin kansainvälistyminen.
– Mutta se vie aikaa ja on tosi vaikeaa varsinkin muotibisneksessä, Järvinen toteaa.
– Haluamme, että tästä tulee kansainvälinen ilmiö. Ensin on tavoite viedä Pispala koko Suomen ja pääkaupunkiseudun sydämiin, Ikonen sanoo.