Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Kysyin edessä päin olevilta ihmisiltä, että voitteko leimata lippuni" – Tupaten täydet kolmoset sapettavat ratikkamatkustajia

Tänä syksynä erityisesti kolmosen ratikassa on ollut kovia ruuhkia.

Tamperelainen Laura matkustaa ratikalla työmatkaansa Pohjois-Hervannan pysäkiltä Sammonkadun pysäkille ja toisinpäin. Ratikka on hänelle ainoa kulkuväline.

– Varsinkin Hervantaan päin mentäessä ratikka on poikkeuksetta aina täynnä, Laura sanoo.

Erityisen ruuhkaista on silloin, kun ihmiset menevät töihin tai töistä kotiin. Laura matkustaa aamuisin Hervannasta keskustan suuntaan seitsemän ja yhdeksän välillä. Iltapäivällä hän lähtee kotiin kolmen ja kuuden välillä. Pahimmillaan ruuhka on ollut neljän maissa, kun iso osa ihmisistä pääsee töistä.

– Joskus olen joutunut jäämään odottamaan uutta ratikkaa, kun ei ole kerta kaikkiaan mahtunut sisään, mutta senkin ollessa yhtä täynnä niin sinne on pakko ollut tunkea sisään, kun kotiin on kuitenkin työpäivän jälkeen päästävä koiraa ulkoiluttamaan eikä aikaa ole odottaa mahdollista tyhjempää ratikkaa.

Toisinaan ruuhkaa on myös keskellä päivää.

– On ollut tilanteita, että olen lähtenyt Hervantaan päin kello 12 päivällä ja ratikka on täynnä, ei ole edes paikkaa mistä pitää kiinni, Laura harmittelee.

Toisinaan ratikassa on ollut Lauran mukaan niin kova ruuhka, ettei lippulaitteelle ole päässyt. Nykyään hänellä on kuukausilippu, mutta aiemmin arvokortilla matkustaessa Laura kertoo aina yrittäneensä kaikkensa, jotta pääsisi lippulaitteelle.

– Joskus tehtiin jopa niin, että astuin etuovesta sisään kun siinä oli ainoastaan tilaa, ja sitten kysyin edessä päin olevilta ihmisiltä, että voitteko leimata lippuni. Näin sitten matkakorttini matkusti tuntemattomien käsissä minun näkymättömiin lippulaitteelle asti ja sieltä se palasi takaisin, Laura kertoo.

Nyssen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen kertoo, että ensimmäisiä asiakaspalautteita ja muita havaintoja ruuhkaisista ratikoista alkoi tulla pari kuukautta sitten. Ratikat ovat myös joutuneet seisomaan pysäkeillä hieman pidempään, koska matkustajien poistuminen ja uusien kyytiin ottaminen vie ruuhkaratikassa aikaa.

Häyrysen mukaan ruuhkaisin väli on Hakametsän ja rautatieaseman välillä. Koko kolmosen linjareitillä aikaa kuluu ruuhka-aikaan noin 2–3 minuuttia pidempään kuin keskimäärin. Liikenteenohjauskeskuksen tietojen mukaan ratikat eivät kuitenkaan ole vielä myöhästyneet seuraavilta vuoroilta.

– Tilanne on stabiili, mutta tarkkailussa. Alkaa tulla ongelmaa, jos enemmän matkustajia keräävä ratikkavuoro myöhästyy seuraavalta, Häyrynen sanoo.

Myös Nyssen suunnittelijat ovat jalkautuneet ruuhkaratikoihin. Häyrynen sanoo, että lokakuussa tilannetta ei luokiteltu vielä kriittiseksi. Yksi havainto oli, että ruuhkatilanteessa vaunut täyttyvät epätasaisesti.

– Ruuhka-aikanakin voi olla tyhjiä istumapaikkoja, kun ihmiset, jotka kulkevat vain lyhyen matkan, jäävät seisoma-alueelle eivätkä lähde etsimään pidemmältä ratikasta väljempää tilaa.

Vuonna 2018, ennen ratikkaliikenteen käynnistymistä tehtiin matkustajamääräennusteita. Tuolloin arvioitiin, että jos matkustajia on noin 25 prosenttia enemmän kuin bussiliikenteessä samoilla reiteillä, alkaisi vuonna 2025 olla tilanne, että ratikkaan ei oikeasti mahdu.

– Kun katsotaan tämän syksyn matkustajamääriä, niin vuonna 2018 tehdyt ennusteet voivat pitää paikkansa. Jos matkustajamäärä tästä suotuisasti kehittyy, meidän täytyy vuonna 2024 järjestää lisävuoroja.

Ratikat kulkevat tällä hetkellä 7,5 minuutin vuorovälillä. Vuoroväliä on mahdollista lyhentää kuuteen tai viiteen minuuttiin. Tämä ei kuitenkaan ole tapahtumassa ihan heti.

– Ensi kesänä linja 3 jatkaa Pyynikintorilta Santalahteen. Liikenteeseen tarvitaan yksi tai kaksi vaunua lisää ja niihin on varauduttu vaunuhankinnassa.

Seuraavan kerran uusia vaunuja toimitetaan Tampereelle vuonna 2024 Lentävänniemen liikennettä varten.

– Siinä yhteydessä on liikennerakenteen muutosmahdollisuus.

Vaunujen toimitusaika on pitkä, joten vaikka nyt tilattaisiin uusia vaunuja, niitä ei pariin vuoteen vielä saataisi. Tampereen vaunumäärä on tällä hetkellä mitoitettu niin, että ratikalla voidaan liikennöidä Santalahteen ja varavaunuja on riittävä määrä. Ylimääräisiä vaunuja ei ole. Jos kolmosen ratikkaan lisättäisiin vaunuja, ne pitäisi ottaa muualta eli käytännössä ykkösen ratikalta.

– Se taas ei oikein toimi. Sielläkin on ruuhka-aikana ihan hyvin kysyntää, vaikka vaunut eivät niin täynnä olekaan.