Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Nekalantie, Hervannan baana, Itsenäisyydenkatu, Morkun aukio... – Näin Tampereelle valmistuu nyt pyörätietä

Tampereelle valmistuu loppuvuoden aikana useampikin kevyen liikenteen reitti.

Nekalantielle on valmistunut marraskuussa pyöräbaanaa Kuokkamaantieltä Huringinpuistoon Steinerkoulun kohdalle saakka.

Väylä on osa Hervannan baanaa Rantavainiolle saakka, josta baana kääntyy Korkinmäen ja Hervannan suuntaan.

Baanasta valmistui myös Korkinmäenkadun osuus.

Myös keskustassa ja useissa kaupunginosissa on uudistettu kävely- ja pyöräteitä. Kaikissa hankkeissa kadun varrelle on lisätty penkkejä, joilla voi levähtää.

Nekalantien eteläreunaan rakennetun pyöräily- ja kävelytien leveys on pääsääntöisesti 5,8 metriä. Jalkakäytävä on eroteltu kaksisuuntaisesta pyörätiestä kiviraidalla.

Nekalantien pyörätien ja jalkakäytävän päällysrakenteet on toteutettu pääosin kierrättämällä nykyisiä rakennekerroksia ja hyötykäyttämällä uusiomateriaalina betonimursketta.

Hervannan baanasta valmistui kesäkuussa myös Korkinmäenkadun osuus. Korkinmäenkadun ajoradan kummallakin reunalla on punaisella asfaltilla päällystetyt pyöräkaistat, ja ajorataa on kavennettu. Jalankulkijat käyttävät kadun itäpuolella olevaa jalkakäytävää, joka oli ennen yhdistetty kävely- ja pyörätie. Nyt se on tarkoitettu vain jalankulkijoille.

Hervannan baanasta on tarkoitus parantaa Nekalantien eteläreunassa Kuokkamaantien ja Lokintaipaleen välinen viimeinen osuus vuonna 2024. Tämän jälkeen pyöräbaana Viinikasta Hervantaan on valmis.

Keskustan alueella Itsenäisyydenkadun pohjoisreunan kävely- ja pyörätie on muutettu erotelluksi väyläksi, jossa on omat kaistat kävelijöille ja pyöräilijöille. Itsenäisyydenkadun eteläreunan yhdistetty väylä muutettiin jalkakäytäväksi. Muutostyö tehtiin välille Tammelan puistokatu–Kalevan puistotie.

Nuolialantien pohjoisreunaan on valmistunut marraskuussa laadukas eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie välillä Leirintäkatu-Hatanpään valtatie. Osuuden valmistuttua Nuolialantiellä on koko matkalla laadukas eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie, joka on osa Tampere-Pirkkala seudullista pyöräliikenteen pääreittiä.

Hervannassa on viime vuosina toteutettu Insinöörinkadulle Kanjoninkadun ja Arkkitehdinkadun välille yksisuuntaiset pyörätiet ja siitä erotellut jalkakäytävät. Pohjoisimmalla osuudella Kanjoninkadulta Orivedenkadulle kaksisuuntainen pyöräily jatkuu vielä lähivuodet, ja siellä yksisuuntaiset järjestelyt otetaan käyttöön Pohjoisakselin rakentamisen valmistuessa. Myös liikenneympyröissä voi pyöräillä molempiin suuntiin. Insinöörinkatu on osa seudullista pääreittiä ja Hervannan sisäisen kävely- ja pyöräliikenteen merkittävin katu.

Loppuvuodesta keskustaan Tammelaan valmistuu Morkun aukio Rongankadun alikulun länsipuolelle, siirretyn tavara-aseman naapuriin. Rongankadun alikulusta itään johtavan kävely- ja pyörätien kaltevuutta on loivennettu ja väyliä levennetty, ja lisäksi kävelijät pääsevät jatkossa kulkemaan pohjoisreunan rappusia pitkin Peltokadulle. Aukiolle on toteutettu terassointia mahdollistamaan oleskelua ja viherrakentamista. Rongankadun alikulkua jatkettiin 2020, jotta Ratapihankatu voitiin siirtää aukion länsipuolelle.

Tampereen kaupunki sai useille pyörä- ja kävelytiehankkeilleen avustusta 4,5 miljoonaa euroa liikenne- ja viestintävirasto Traficomin investointitukiohjelmasta. Hankkeita on toteutettu vuosina 2020–2022. Avustettuja kohteita ovat olleet seudulliset pyöräilyn pääreitit Insinöörinkadulla, Nuolialantiellä, Paasikivenkadulla, Hatanpään valtatiellä, Itsenäisyydenkadulla, Morkun aukiolla ja Nokiantiellä. Lisäksi kaupunki on saanut investointitukea keskustan kävelyopastukseen ja Pinninkadun kehittämiseen.

Amurin pyöräkatuhanke sai Traficomilta 200 000 euroa avustusta. Pyörätieyhteys rakennetaan Sepänkadun ja Pirkankadun välille Sepänpuistikon, Suokadun ja Sotkankadun kautta. Suokatu–Sotkankatu-jakso toteutetaan pyöräkatuna. Pyöräkadulla saa ajaa autolla, mutta pyöräilijöille on annettava esteetön kulku ja vauhti on sovitettava pyöräilijöiden tahtiin. Hanke toteutetaan vuoden 2023 aikana.