Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Helsinki kielsi nastarenkaat keskustan kadulla, tällainen keskustelu Tampereella on käynnissä – "Pääkaduille tällaista rajoitusta ei ensimmäisenä laiteta"

Helsinki kieltää nastarenkailla ajamisen kaupungin keskustan Lönnrotinkadulla seuraavan kolmen vuoden ajan. Nastarenkaiden luvattomasta käytöstä voi saada sakot.

Tampere ei ole toistaiseksi tehnyt linjauksia nastarenkaiden käytön rajoittamisesta, kaupunkiympäristön suunnittelun projektipäällikkö Sanna Ovaska Tampereen kaupungilta sanoo.

Nastarenkaiden mahdollista käyttökieltoa jollakin Tampereen kadulla on sivuttu yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaoston kokouksissa pariin otteeseen viime vuosina, kertovat Ovaska ja ympäristötarkastaja Ari Elsilä.

Asiasta on tehty muun muassa kansalaisaloite ”Nastarengaskielto sekä CO2-päästöraja Tampereen keskustaan” vuonna 2018, mutta poliittiseen keskusteluun asia ei ole vielä noussut.

Tampere on myös tutustunut Tukholman ja Oslon kokemuksiin nastarengaskiellosta ja odottaa mielenkiinnolla tietoja Helsingin kokeilusta.

– Käsittääkseni meillä ongelma on selkeästi Helsinkiä pienempi ja toisaalta talvetkin yleensä erilaisia, suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungin liikennejärjestelmän suunnittelusta toteaa.

Ari Elsilä sanoo, että jos Tampereella haluttaisiin kokeilla jotain Helsingin Lönnrotinkadun tyypistä nastarengaskieltoa, pitäisi ensin selvittää se, millä katuosuudella kokeilu voitaisiin tehdä liikennettä merkittävästi haittaamatta.

– Mikään katu ei ole erityisesti noussut keskusteluissa esiin. Jos jollain kadulla alkaa olla ongelmia niin sitten mietimme asiaa. Keskustan kaduista en nyt heti pysty mitään erityistä katua nostamaan esiin. Pääkaduille tällaista rajoitusta ei ensimmäisenä laiteta, Vandell linjaa.

– Minulla on ymmärrys, että Tampereella ei ole yhtä selviä kuilumaisia katurakenteita, joissa ilmanlaadun raja-arvot ylittyvät Helsingin tavoin. Yksittäisen kadun nastarengaskiellolla ei siis välttämättä olisi ilmanlaatuun suurta merkitystä, varsinkin jos autoliikenne siirtyy toiselle kadulle, projektipäällikkö Sanna Ovaska kertoo.

Ympäristötarkastaja Ari Elsilä muistuttaa, että kiellon aiheuttamia vaikutuksia pitäisi seurata ainakin liikennemäärien, epäpuhtauspitoisuuksien ja ehkä melunkin osalta, joten tarvittaisiin tutkimushanke ja sille rahoitus.

– Samalla kannattaisi selvittää myös sitä, vähentäisikö pesuseulotun sepelin käyttäminen liukkaudentorjunnassa myöhemmin kevätkaudella havaittavia katupölyhaittoja, Elsilä linjaa.

Pesuseulottu sepeli on 2,5 kertaa kalliimpaa kuin kuivaseulottu, jota Tampereella käytetään. Vähemmän pölyävää pestyä sepeliä ei maakunnissa ole välttämättä saatavilla hinnasta johtuvan kysynnän puuttuessa. Helsingissä liukkaudentorjuntaan käytettävä sepeli on lajiteltua ja pestyä.

Katujen liukkaudentorjunnassa käytettävän kiviaineksen pölyämisestä aiheutuvia haittoja on viime vuosina saatu vähennettyä Tampereella.

Sepelin levittäminen on kohdennettu aiempaa tarkemmin ja pölyä on sidottu kalsiumkloridiliuoksella. Myös hiekanpoistoa ja katujen pesemistä on tehostettu.