Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Postimuseon uudessa näyttelyssä voi kuvauttaa itsensä postimyyntikatalogin kanteen

Postimuseo avaa Paketoidut unelmat -näyttelyn 14. lokakuuta museokeskus Vapriikissa Tampereella.

Näyttely kertoo etäkaupan kehityksestä postimyynnistä verkkokaupaksi erityisesti Suomessa. Se tarjoaa myös näkökulmia vastuulliseen kuluttamiseen.

Paketoidut unelmat -näyttelyssä kuljetaan postimyynnin alkuajoista 1800-luvun lopulta verkkokaupan nykyilmiöihin ja tulevaisuuteen. Se kertoo etäkaupan isoista ja pienistä toimijoista.

Näyttely nostaa esiin menneiden vuosikymmenten nostalgisia postimyyntiyrityksiä. Se herättää myös pohtimaan kulutustottumuksiamme.

Alkujaan lehti-ilmoitteluun ja katalogeihin perustunut postimyynti on muuttunut kansainväliseksi verkkokaupaksi. Tähän ovat vaikuttaneet kuljetus- ja jakelukanavien sekä rahoitus- ja maksujärjestelmien kehitys. Kuluttajat ostavat tuotteita ja palveluita tarpeeseen, mutta saavat niistä myös mielihyvää ja rakentavat identiteettiään.

Toiminnallisessa näyttelyssä voi eläytyä postimyyntiin liittyviin muistoihin, kuvata itsensä postimyyntikatalogien kannessa ja tutkia vuosikymmenten suosikkituotteita.

Lisäksi voi kokeilla, miten tuotteiden tilaaminen sujui ennen sekä ihmetellä unboxing-videoita. Postin pakettiautomaatin lokeroita availemalla voi tutustua Postiin ja etäostamiseen liittyviin muistoihin sekä vastuullisuuteen. Sähkörahtiskootterin puikoissa, virtuaalilasien avulla pääsee jakelukierrokselle.

Etäkauppateema tulee näkymään myös Postimuseon tapahtumatarjonnassa. Luvassa on luentoja, työpajoja, keskusteluiltoja ja teemaopastuksia.

Näyttely on avoinna 17.9.2023 asti.