Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ratikan länsiosan avausosuus käyttöön 7.8.2023 – Näin työmaat muuttavat katujärjestelyjä Sepänkadulta Santalahteen

Tampereen raitiotien länsiosan eli Pyynikintori–Santalahti–Lentävänniemi -osuuden rakentamistyöt jatkuvat suunnitellussa aikataulussa. Kesän aikana raidetyöt ovat edenneet jopa tavoitetta nopeammin, ja syksyn lopulla länsiosan raideasennuksista tulee valmiiksi yli kolme kilometriä. Raitiotien länsiosalle asennetaan kaksoisraidetta kaikkiaan 6,6 kilometriä.

Työt ratikan länsiosan Sepänkadun ja Santalahden välisellä osuudella tähtäävät siihen, että raitioliikenne Santalahteen voi alkaa 7. elokuuta 2023.

Työt ovat Sepänkadulla työt viimeistelyvaiheessa. Kadulla tehdään kaideasennuksia ja kadun itäpuolella uutta jalankulku- ja pyöräväylää, joka on tarkoitus ottaa käyttöön marraskuun aikana. Muilta osin Sepänkatu on avattu liikenteelle.

Paasikivenkadun eteläpuolella rakennetaan uutta jalankulku- ja pyöräväylää, joka ulottuu Tipotieltä Sepänkadulle. Uusi väylä otetaan käyttöön arviolta ensi kevään aikana, kun ajojohdinasennukset ja Haarlan mutkassa sijaitsevan sähkönsyöttöaseman asennukset ja kaapeloinnit on saatu valmiiksi.

Paasikivenkadun sähkönsyöttöaseman kojeistoasennukset aloitetaan lokakuussa. Syksyn mittaan Paasikivenkadulla on tehty myös paljon puiden ja pensaiden istutuksia sekä nurmialueita ja reunakivitöitä.

Lokakuussa Paasikiventieltä Paasikivenkadulle johtava ajokaista on suljettuna muutamana yönä kaideasennusten vuoksi. Tällöin lännen suunnasta tuleva auto-ja bussiliikenne kierrätetään Rantatien kautta.

Rantatiellä on tehty alkusyksyllä kiintoraidelaatan reunatäyttöjä, nurmiradan multauksia, reunakivitöitä sekä betoni- ja kenttäkiveyksiä tukimuurin ympäristössä. Rantatiellä sijaitsee neljä raitiotien vaihdetta, joiden viimeiset kääntölaitteet asennetaan lokakuun aikana.

Santalahden ja Tikkutehtaan raitiopysäkeillä on tehty ympäristön täyttö- ja kiveystöitä. Paasikiventien puolella puolestaan otettiin käyttöön lopullinen bussipysäkki syyskuun lopulla.

Bussipysäkin ja raitiopysäkkien katokset asennetaan myöhemmin ensi vuonna. Auto- ja pyöräliikenne Rantatiellä kulkee lopullisella paikallaan ajoradalla.

Paasikiventien levennys Uittotunnelin suuntaan etenee. Lokakuun alussa Paasikiventiellä tehdään asfaltointeja ja niiden jälkeen kaistajärjestelyjä. Liikennemuutoksilla valmistellaan sitä, että Rantatien liittymä lännestä ajettaessa siirretään lokakuun alkupuolella noin 250 metriä keskustan suuntaan.

Liikennejärjestelyt ja liittymän siirto tehdään Rosenlewin alikulkusillan töiden ja Paasikiventien muutostöiden vuoksi. Liittymän siirron yhteydessä jalankulku- ja pyöräväylät alueella eivät muutu. Käytössä on Pispalan rinteeseen rakennettu tilapäinen pyörätie ja jalankulkuväylä, joka kiertää raitiotietyömaan Paasikiventien eteläpuolelta. Rantatiellä pyöräily kulkee ajoradalla.

Liikennejärjestelyjen yhteydessä työmaan käytössä ollut tekninen silta Paasikiventien yli puretaan. Sillan purkutyöt tehdään yötyönä viikolla 40, ja töiden aikana on hetkellisiä kaistajärjestelyjä.

Raitiotietöiden yhteydessä lännen suuntaista Paasikiventietä siirretään ja levennetään kolmikaistaiseksi Tampereen uittotunnelin länsipuolelle saakka, jossa se yhdistyy aikaisemmin tehtyyn levitykseen.

Paasikiventien alueella tehdään myös maantiekaiteiden asennuksia ja keskialueella rakennetaan viemärilinjaa. Paasikiventien levennyksen on tarkoitus valmistua vuoden päästä syksyllä 2023.