Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

25 vuoden urakka vihdoin valmistumassa, tässä viimeinen pätkä – "Ylimääräinen "kompastuskivi" poistetaan"

Tammerkosken neljännesvuosisadan kestänyt kaidekunnostustyö saadaan päätökseen: ravintola Puiston, entisen Rosson, viereiset portaat ovat ajoittain poissa käytöstä kaideremontin takia. Alustavat työt alkoivat tällä viikolla. Portaat kaiteineen ovat valmiit lokakuun puolivälissä.

Koskipuistoon johtavien portaiden kaideremontti aloitetaan telineiden rakentamiselle portaikon länsisivulle ja vanhan kaiteen purkamisella. Uusia kaiteita päästään asentamaan lokakuun alusta. Portaat pyritään mahdollisuuksien mukaan pitämään auki remontin aikana, mutta aktiivisten työvaiheiden ollessa käynnissä portaat on suljettava kokonaan. Tällöin Hämeensillalta pääsee alas kosken rantaan sillan Verkatehtaanpuiston puoleisista portaista tai kiertämällä ravintola Puiston rakennuksen itäpuolelta.

Tammerkosken kaidekunnostustyö on usean virkamiehen yhteistyönä toteutettu kokonaisuus, jonka viimeinen etappi on Rosson portaiden kaiteiden uusiminen syys-lokakuun aikana.

Tammerkosken kaideremontin yhtenä kantavana voimana toiminut arkkitehti Kalevi Näkki tietää Tammerkosken kaiteista enemmän kuin moni muu:

– Rosson portaat kaiteineen on tehty Hämeensillan itäpään tunnelin teon yhteydessä 1990-luvulla. Kaidetolpat on tehty putkitolppina ja niiden päähän on vanhan asennettu rantakaiteen mallin pelkkä nuppiosa, Näkki kertoo tiedotteessa.

– Tammerkosken rantakaiteiden vanhimmat osat ovat Tempon rannassa. Ne ovat alun perin olleet Hämeensiltaa edeltäneen, vuonna 1884 rakennetun Isosillan jatkeena olleita suojakaiteita. Rautarakenteinen Isosilta suojakaiteineen oli valmistettu Harkortin rautatehtaalla Saksan Duisburgissa. Tempon rantaan kaiteet siirrettiin vuonna 1929 Hämeensillan rakentamisen yhteydessä.

Hämeensillan kohdan muut Tammerkosken rantakaiteet ovat osin kunnostettuja ja osin uusia vuoden 1902 mallin mukaisia valutolppia. Osa kunnostetuista tolpista on vuodelta 1932 keskivoimalaitoksen yhteydessä valmistettuja ja kaupunginarkkitehti Bertel Strömmerin modifioimia. Tammerkosken mittava kaidekunnostustyön aloitti viime vuosituhannella (1999) silloinen kaupungininsinööri Matti Kolari. Ensimmäiset kaiteet toimitti Pyhäjärven pajan seppämestari Seppo Riihonen ja jo edesmennyt seppä Antti Lehtinen. Siitä eteenpäin kaiteet on toimittanut Tammerkosken takomo.

Hämeensillan Verkatehtaanpuiston puoleiset portaat tehtiin vuonna 2004 itäpään tunnelin tukimuurin päälle. Porraskaiteiden suunnittelussa käytettiin Riihosen ja arkkitehti Juha Ryösän Keskustorin portaikkoon ideoimaa kaidemallia lävistysliitoksineen.

Uudet kaiteet tehtiin Hämeensillan Verkatehtaan portaan mallin mukaan.

– Hämeensillan Koskipuiston puoleisen portaan yläpää on sovitettu ravintola Puistoon. Ylimääräinen kulkupinnasta kohollaan oleva "kompastuskivi" poistetaan ja portaiden uudet kaiteet toteutetaan nyt Hämeensillan Verkatehtaan portaan kaidemallin mukaisesti, niin ikään Tammerkosken takomon uuden seppämestari Jorma Dahlströmin käsityönä. Nyt tehtävä osa viimeistelee lähes neljännesvuosisataisen kaidekunnostustyön Hämeensillan ympäristössä, Näkki kertoo tiedotteessa.