Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tamperelaisyritys vertaili: Ruotsi pyyhkii Suomella lattiaa verkkokaupassa – Tampereella verkkokauppojen määrä pudonnut

Koronapandemian ja Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama epävarmuus taloudessa on heijastunut vahvasti myös kotimaiseen verkkokauppaan. Tampere on pyrkinyt edistämään verkkokaupan toimintaedellytyksiä kaupungin ja muiden toimijoiden hyvässä yhteistyössä, mutta edes Tampere ei ole välttynyt epävarmuuden seurauksilta. Tutkimustulokset Tampereen osalta esiteltiin keskiviikkona järjestetyssä verkkokauppatilaisuudessa, joka luotasi perin pohjin suomalaista verkkokauppaa.

– Tampereella on tehty hyvää työtä, mutta kulunut vuosi on ollut vaikea. Sekä verkkokauppojen että verkkopalveluiden tarjoaminen Tampereen keskusta-alueella on pudonnut muutamia prosenttiyksikköjä. Yleisesti ottaen meillä on onneksi silti verkkokauppa edelleen erittäin korkealla tasolla, kuvailee tutkimustuloksia Tampere Tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri tiedotteessa.

Tampereen keskusta-alueella oli toukokuussa 462 kaupan alan yritystä ja 947 palvelun toimialan yritystä, yhteensä yrityksiä oli siis 1409. Verkkokauppojan keskusta-alueella oli 787, mikä tarkoittaa, että verkkokauppa on lähes 56 prosentilla yrityksistä.

Matalimmat verkkokauppaprosentit olivat muun muassa kirpputoreilla, lounasravintoloilla, museoilla, tatuointiliikkeillä, pesuloilla, suutareilla, hautauspalveluilla, pop upeilla, talo-, sisustus-, keittiö-, ja kylpyhuonesuunnittelu- ja -myyntiyrityksillä sekä palveluilla ilman liikevaihtoa. Tällaisia ovat muun muassa virastot, kirjastot ja yhteisötilat.

Tilaisuuden avauspuheenvuoron pitänyt Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen (kok.) alleviivasi verkkokaupan merkitystä koko taloudelle nopeasti digitalisoituvassa maailmassa. Ikonen muistutti, että moni tahtoo ostaa kotimaisesta verkkokaupasta ja vastuullisuus on yhä useammalle kuluttajalle tärkeää. Kotimaisen verkkokaupan korostaminen ja eteenpäin vieminen voi olla kaupalle vahva kilpailuvaltti – ja tärkeää koko Suomen taloudelle.

Tilaisuudessa esiteltiin verkkokaupan Avainlippua, jonka ehtoja on tänä vuonna tarkennettu.

– Kun suomalainen verkkokauppa kasvaa, kasvaa samalla hyvinvointimme. Kaksi kolmasosaa suomalaisista haluaa ostaa verkkokaupassa enemmän kotimaista. Avainlippu verkkokaupoille on vastaus: Suomalaiset voivat nyt helposti tunnistaa verkkokaupan kotimaiseksi ja luoda meille lisää työtä, verotuloja, parempaa turvallisuutta maksamisessa ja asioinnin helppoutta, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo tiedotteessa.

Pormestari Ikonen ajattelee, että verkkokauppa voi tukea myös kivijalkamyyntiä.

– Parhaimmillaan verkkokauppa myös tukee kivijalkaliikkeitä ja elävöittää kaupungin keskustaa. On tärkeää miettiä, miten eri ostamisen tavat voivat syventää ja tukea toisiaan. Kekseliäisyys ei tässä varmasti suomalaisilta ja tamperelaisilta yrittäjiltä lopu kesken.

Tamperelaisen verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski esitteli keskiviikkona myös vertailua Suomen ja Ruotsin verkkokauppojen kesken.

– Valitettavasti vertailu Suomen ja Ruotsin kesken on masentavaa luettavaa. Suomessa on suhteessa vähemmän ostajia verkkokaupasta, 0-1. Meidän euromme valuvat selvästi enemmän ulkomaille kuin ruotsalaisten, 0-2 ja 0-3. Samalla työpaikkoja valuu suotta meiltä muualle Ruotsiin verrattuna, joten tylysti päättyy maaottelu Ruotsille 4-0, Korkiakoski sanoo tiedotteessa.

– Ennen kaikkea, uusi Avainlippu verkkokaupoille on suuri mahdollisuus. Voimme myös parantaa mielikuvia verkkokaupan maksamisesta ja logistiikasta, jotka nyt ovat perusteettoman huonoja.