Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

”Kaikkien opettajien pitäisi huomioida yrittäjyys ja työelämä” – Tampereen 9-luokkalaiset kilpailivat bisnestaidoilla

Tampere Business Racen tavoitteena on, että yritykset ja koulumaailma lähentyisivät toisiaan.

Tosi mielenkiintoista, kuvailee Kaukajärven koulun ysiluokkalaisten ryhmä. Ryhmä on juuri suorittanut kaupunkilehti Tamperelaisen järjestämän Tampere Business Race -tehtävän. Sitä ennen he ovat suunnitelleet unelmiensa koulutiloja ja unelmiensa työpaikkaa/yritystä.

– Pääsee käyttämään luovuutta ja innovoimaan, oppilaat toteavat.

Noin 70 tamperelaista ysiluokkalaista osallistui viime viikolla Tampere Business Raceen. Kyseessä on yhdeksäsluokkalaisille suunnattu leikkimielinen kilpailu, jossa oppilaat vierailevat yrityksissä tehtäviä suorittaen.

Tapahtuma järjestettiin nyt kaupungin yhteisenä neljättä kertaa. Aiemmin muun muassa Lielahdessa ja Hervannassa on ollut omia, alueellisia tapahtumia.

Tampere Business Racea järjestävän opettaja Ville Lähdesmäen mukaan tapahtuman taustalla on kaksi laajempaa syytä. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa yhtenä laaja-alaisena oppimisen tavoitteena on yrittäjyys ja työelämä.

– Kaikkien opettajien pitäisi huomioida yrittäjyys ja työelämä omassa opetuksessaan. Tämä on siihen lisäksi, Lähdesmäki sanoo.

Toinen on pormestariohjelmasta aikanaan noussut yrittäjyysteema.

– Kouluille ei ole niin luontaista tehdä yritysyhteistyötä. Tällä saadaan huomiota, kuvailee opettaja Janne Toivonen, joka on toinen Tampere Business Racen ja työelämäviikon järjestäjäopettajista.

Business Race yhdistettiin tänä vuonna Tampereen koulujen työelämäviikkoon. Tavoitteena on tuoda koulut lähemmäs työelämää. Tämän lähentymisen seurauksena toivotaan muun muassa yritysten tarjoavan tet-paikkoja.

– Tai yritykset voivat ottaa yhteyttä lähikouluun, että meille voi tulla tutustumaan yksi oppilasryhmä, Toivonen sanoo.

Tampere Business Racen tavoitteena on hauskuuden ja tekemisen kautta näyttää nuorille, mihin käytännössä vaikkapa matematiikkaa, äidinkieltä ja muita kieliä työelämässä tarvitaan. Samalla esitellään nuorille erikoisempiakin ammatteja.

– Nuoret käyvät kaupassa ja pikaruokaravintoloissa ja ne ammatit ovat tuttuja. He eivät välttämättä tiedä vaikka rakennesuunnittelutoimistosta ja mitä siellä tehdään, Toivonen sanoo.

– Samalla tavoitteena on purkaa haastetta, mitä tetissä on havaittu, että moni työnantaja ottaa vain omien työntekijöiden lapsia. Uhkana on, että kaikki eivät pääse tettiin, jos omat vanhemmat eivät ole työelämässä, Lähdesmäki toteaa.

Tamperelaisessa järjestetyllä rastilla 9-luokkalaiset joutuivat tiedonhakutehtävän äärelle. Tehtävänä oli löytää 15 minuutissa vastaus 12 kysymykseen, joihin vastaus löytyi saman päivän Tamperelaisesta.

Myös älypuhelimen käyttö vapaata ja rajoituksetonta ja kaikkiin kysymyksiin vastaus olisi ollut haettavissa esimerkiksi hakukoneiden avulla. Yli 80-prosenttisesti vastauksia lähdettiin hakemaan ja ne löydettiin kuitenkin paperilehdestä. Kaikki joukkueet löysivät oikeat vastaukset jo etuajassa 9–12 minuutissa.

– Kilpailijat olivat kisassa niin tottuneita paperilehden käyttäjiä, että ennakointeja nuorten vierottumisesta paperisesta sanomalehdestä on hankala uskoa. Esimerkiksi lehden rakenne, palstat ja palvelut olivat selvästi tuttuja, kertoo päätoimittaja Petteri Mäkinen.

Päivän avannut apulaispormestari Pekka Salmi (sd.) pitää tärkeänä, että nuoret saavat erilaisia kokemuksia ja oppivat tekemällä itse.

– Oppii syvällisemmin, kuin että minä olisin mennyt pitämään luennon yrittäjyydestä, Salmi toteaa.

– Tämä on hieno konsepti ja tällaisia pitäisi olla enemmänkin, monessa muussakin aineessa.