Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Moottoritien Puskiaisten oikaisu Lempäälästä Pirkkalaan ja kehätie Hervannasta lentokentälle saivat siunaukset – Näin vaikeaa päätöstä perusteltiin

Valtatie 3:n niin kutsuttua Puskiaisten oikaisu Lempäälästä Pirkkalaan ollaan toteuttamassa. Suunnitelmaan sisältyy myös kehä 2:na tunnettu kehätie Hervannasta Tampere-Pirkkalan lentokentälle.

Tiehankkeen ohjausryhmä päätti asiasta tänään.

Tarkoituksena on kehittää Tampereen kaupunkiseudun ja valtakunnallisen päätieverkon keskeisiä liikenneyhteyksiä ja parantaa liikkumisen turvallisuutta ja sujuvuutta. Liikenneratkaisu on esitetty Pirkanmaan maakuntakaavassa 2040. Hankkeen vaihtoehtoja arvioitiin ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä vuosina 2019–2022.

Suunnittelua on päätetty jatkaa siten, että valtatie 3 viedään uuteen tielinjaukseen Lempäälän ja Pirkkalan välillä noin 10 kilometrin matkalla. Siihen kuuluu nykyisen valtatien parantaminen välillä Marjamäki–Puskiainen ja valtatien uuden linjaus välillä Puskiainen–Linnakallio. Samaan suunnittelukokonaisuuteen kuuluu Tampereen kaupunkiseudun kehä 2.

– Arvioitavana on merkittävä liikennejärjestelmäratkaisu, jolla on kauaskantoiset ja laajat vaikutukset Tampereen kaupunkiseudulle maankäytön kehittymisen sekä ympäristön voimakkaan muuttumisen myötä. Tämä on vaatinut huolellista asian käsittelyä ja näkökohtien punnintaa. Tavoitteena on ollut mahdollisimman hyväksyttävä suunnitteluratkaisu sovittamalla yhteen erilaisia tavoitteita ja näkemyksiä, todetaan Pirkanmaan ely-keskuksen tiedotteessa.

Perustelujen mukaan ratkaisu tukee valtakunnallisen päätieverkon kehittämistä ja Pirkanmaan maakuntakaavan toteuttamista, maankäytön, asumisen ja liikenteen tavoitteita, liikenteen sujuvuutta ja elinkeinoelämän kuljetusten sujumista.

Hankkeen suunnittelu jatkuu yleissuunnitelman laatimisella. Yleissuunnitelmassa ratkaisuja tarkennetaan jatkosuunnitteluun valitun vaihtoehdon osalta. Erityisesti haitallisten vaikutusten lieventämiseen panostetaan. Keskeistä on viheryhteyksien jatkuvuuden varmistaminen uusien tielinjausten kohdalla sekä meluntorjunta. Tämä vaatii yhteensovittamista maankäytön suunnittelun kanssa. Yleissuunnitelmaan kuuluu myös viestintää ja vuoropuhelutilaisuuksia.

Tavoitteena on, että yleissuunnitelma valmistuu loppuvuodesta 2023.

Oikaisun ja kehätien toteuttaminen on herättänyt vuosien varrella paljon keskustelua rakentamisen vaikutuksista ulkoilu- ja virkistyskäytössä olevaa metsäalueesee.