Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Autoilijat reputtivat Liikenneturvan pistokokeen koulujen lähellä: Tätä sääntöä noudatti vain 17% – "Ero on käänteentekevä"

Valtaosa autoilijoista ajaa koulun lähellä niin suurta ylinopeutta, että suojatieturvallisuus on uhattuna. Tämä selvisi, kun Liikenneturva tarkkaili autojen nopeuksia koulujen lähellä viidessä eri kaupungissa.

Vain 17 prosenttia autoilijoista noudatti nopeusrajoitusta, joka oli 30 kilometriä tunnissa.

Joka neljäs autoilija ajoi vähintään 41 kilometrin tuntinopeutta. Keskinopeus oli lähes 36 kilometriä tunnissa.

– Vaikka auton ratissa kympin ylinopeus ei tunnu kummoiselta riskinotolta, on muistettava, että jalankulkijan ja pyöräilijän kohdalla ero on käänteentekevä. Siinä kohtaa, kun 30 km/h ajava on pysähtynyt, 40 km/h ajavalla jarrutus on vasta alkanut ja nopeuttakin on jäljellä reilusti yli 30 km/h. Törmäysnopeudella on suora vaikutus loukkaantumisriskiin ja vammojen vakavuuteen. Siksi lievienkin ylinopeuksien merkitys korostuu kaupunkiliikenteessä, kommentoi Liikenneturvan tiimipäällikkö Tomi Niemi tiedotteessa.

Lain mukaan kuljettajan on annettava tietä suojatielle tulevalle jalankulkijalle ja suojatietä on lähestyttävä niin, että ajoneuvon saa pysäytettyä ennen sitä.

– Tulokset eivät ole mieltä ylentäviä. On vielä huomattava, että nopeuksia mitattiin alueilla, joissa liikkuu päivittäin paljon koululaisia. Kun nopeutta on liikaa, jalankulkijoita ei ehditä havaitsemaan ajoissa – saati pysäyttämään auto ja antamaan tietä, kuten kuuluu.

– Suoraan sanottuna tämän pistokokeen reputti liian moni kuljettaja.

Niemi huomauttaa, että lapsen on vaikea arvioida lähestyvän ajoneuvon nopeutta ja etäisyyttä eikä lapsi hahmota näköesteiden, hämärän tai pimeyden vaikutusta autoilijan havainnointiin samoin kuin aikuinen.

Liikenneturva muistuttaa ajoneuvojen nopeuden vaikuttavan myös siihen, miten turvalliseksi jalan ja pyörällä liikkuvat kokevat alueen.

– Koettu turvallisuus vaikuttaa suoraan arjen liikkumisvalintoihin. Haluaako lapsi mennä kouluun omin voimin liikkuen vai pyytääkö autokyytiä, koska koulumatka pelottaa hurjastelevien aikuisten takia, Niemi sanoo tiedotteessa.

Hänen mukaansa myös lasten saattoliikenne on ongelma, koska se lisää merkittävästi alueen liikennettä. Tämä voi entisestään heikentää turvallisuutta.