Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Robottibussit uudelle reitille Tampereella, mutta ei vielä Nysseen – "Muissa suurissa kaupungeissa pilottia seurataan suurella kiinnostuksella"

Kokeilu alkaa Hervannassa. Robottiautot eivät vielä kuulu Nyssen kalustoon.

Robottibussit ovat liikkuneet muutaman viime vuoden aikana Tampereella jo parissakin paikassa ja loppuvuodesta tulee kokeilukäyttöön uusi reitti. Kilometrin pituinen reitti yhdistää ratikan Hervannan päätepysäkin ja Lintuhytin asuinalueen.

Robottibussit eivät kuitenkaan vielä aloita Tampereen joukkoliikenteen vakituisessa reittivalikoimassa tänä vuonna, Nyssen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen kertoo.

Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse on hänen mukaan ollut mukana ideoimassa jatkoa autonomisten ajoneuvojen julkisen liikenteen palvelukokeilulle, joka toteutettiin Hervannassa tammi-maaliskuussa 2022.

Silloin kaksi robottiautoa kuljetti matkustajia noin 3,5 kilometrin reitillä maksutta.

– Olemme kertoneet, että toimiva kokeiluympäristö voisi olla yhteys ratikkalinjan 3 päätepysäkiltä Hervantajärveltä Lintuhyttiin. Niiden välillä on selkeä katuyhteys, Häyrynen toteaa.

– Lintuhyttiin kulkee bussilinja 13, mutta Hervantajärven ja Lintuhytin välillä ei ole mitään Nyssen palvelua. Meidän palvelumuotomme on nykymuodossaan riittävä. Robottibussiyhteys olisi täydentävä palvelu, Juha-Pekka Häyrynen muotoilee.

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK valmistautuu autonomisten ajoneuvojen eli robottibussien tuloon liikenteeseen aloittamalla niiden turvakuljettajakoulutuksen.

Kyse on täysin uudesta ammatista ja toimialasta. Autonomisia ajoneuvoja säätelevä lainsäädäntökin on vasta valmisteluvaiheessa, kertoo TAKKin logistiikka-alan koulutuspäällikkö Tomi Hakkarainen tiedotteessa.

– Tampere on päänavaaja ja edelläkävijä Suomessa robottiautojen hyödyntämisessä joukkoliikenteessä. Muissa suurissa kaupungeissa pilottia seurataan suurella kiinnostuksella, hän jatkaa.

Kuuden kuukauden koulutus toteutetaan RekryKoulutuksena, josta kuljettajat työllistyvät Roboride Oy:lle. Tamperelainen Roboride on aiemmin testannut robottiautoja ja kerännyt kokemuksia muun muassa Hiedanrannassa.

Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana opiskelijat suorittavat kuljetusalan ammattipätevyyden sekä pienoislinja-auton kuljettamiseen oikeuttavan D1-ajokortin. Toiset kolme kuukautta on työssäoppimista Roboridella.

Robottiautot kulkevat itsenäisesti eikä niissä ole perinteisiä auton hallintalaitteita vaan kuljettajan tehtävä on turvallisuuden varmistaminen.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että autossa on hätänappi, josta kuljettaja pystyy tarvittaessa pysäyttämään auton manuaalisesti.

Lisäksi käytössä on peliohjaimen tyyppinen laite, jolla kuljettaja pystyy ottamaan auton hallintaansa.

– Liikennöinnin alkuvaiheessa kuljettaja on auton matkassa, mutta tulevaisuudessa on tarkoitus, että kuljettaja hoitaa valvonnan etänä, Hakkarainen toteaa.