Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tampere haluaa ihmiset kävelemään ja pyöräilemään – uusien kehittämisohjelmien kiireellisimpänä toimenpiteenä sähköpotkulautailun turvallisuus

Tampere sai ensimmäiset omat kehittämisohjelmat sekä kävelylle että pyöräilylle. Kaupunginhallitus hyväksyi 12. syyskuuta kävelyn ja kaupunkielämän ohjelman ”Tampere askeleen edellä” sekä pyöräliikenteen kehittämisohjelman.

Molemmilla ohjelmilla on visio, tavoitteet ja runsaasti 2022-2027 toteutettavia toimenpiteitä sekä seurantamittarit toteutukselle.

Kävelyn ja kaupunkielämän ohjelman visiona on, että Tampere on viihtyisä, vihreä ja vilkas kaupunki, jossa liikutaan jalkaisin ympäri vuoden. Kävelyä halutaan yleistää erityisesti lyhyillä matkoilla. Kaupunkivihreän, viihtyisän kaupunkiympäristön, tapahtumien, palvelujen ja taiteen avulla kaupunki houkuttelee kävelyyn.

Tampereen kävelyn ja kaupunkielämän ohjelmassa on yhteensä 26 koko kaupungin kattavaa toimenpidettä vuosille 2022–2027. Toimenpiteillä saadaan aikaan kävelyn ja kaupunkivihreän suunnitteluohjeistus, talvikaupunkiohjelma ja kävelyn tavoiteverkko, kehitetään aukioita ja ranta-alueita sekä kävelyreittien opastusta. Lisäksi parannetaan liikenneturvallisuutta esimerkiksi koulujen ja päiväkotien ympäristöissä. Talvikunnossapito ja työmaiden liikennejärjestelyt ovat erityisinä kehityskohteina.

Pyöräliikenteen kehittämisohjelman visiona on, että pyöräily on Tampereella sujuvaa, houkuttelevaa ja turvallista kaiken ikäisille liikkujille. Liikkumisympäristön tulisi houkutella pyöräilyyn arjen matkoilla. Tämä edellyttää satsauksia pyöräliikenneverkkoon, pyöräpysäköintiin, pyöräpalveluihin ja väylien käytettävyyteen. Pyöräilyinfran ja olosuhteiden kehittämisen lisäksi isona teemana ovat asenteet ja tottumukset, joihin halutaan vaikuttaa vuorovaikutuksella ja viestinnällä.

Myös pyöräliikenteen kehittämisohjelmassa on 26 toimenpidettä vuosille 2022–2027. Osa toimenpiteistä on yhteisiä kävelyn ja kaupunkielämän ohjelman kanssa.

Pyöräliikenteellekin määritellään tavoiteverkko ja toteutusohjelma. Laadukkaita pysäköintipaikkoja lisätään keskustoihin, pääpyöräreittien varrelle ja joukkoliikenteen solmukohtiin. Talvihoidon parantamiseksi on useita toimenpiteitä. Talvikunnossapitoa ja sen ajoitusta kehitetään, ja tieto hoitotoimista tuodaan helposti liikkujien saataville.

Kaupunginhallitus linjasi kokouksessaan, että yksi kiireisimmistä toimenpiteistä on turvallisuuden lisääminen sähköpotkulautojen osalta. Sähköpotkulautojen käytön turvallisuutta selvitetään ja edistetään yhteistyössä operaattoreiden, poliisin ja sairaanhoitopiirin kanssa. Samalla pyritään myös vaikuttamaan lainsäädäntöön, jotta kaupungilla olisi enemmän toimivaltaa sähköpotkulautojen haittojen vähentämiseksi.

Pyöräliikenteen ohjelman pohjaksi tehtiin kattava analyysi pyöräliikenteen nykytilasta: pyöräliikenteen määrästä, väyläverkosta, edistämisestä ja rahoituksesta. Ydinkeskustan toimenpiteet tullaan käymään läpi vielä liikennetoimikunnassa osana keskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.