Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Blockfestin lautakaaos herätti, löytyisikö mallia Norjasta? – "Tampereella ja Suomessa kansallisesti kaupungeilla ei ole todellista päätäntävaltaa"

Jaakko Stenhäll (vihr.) ehdottaa, että sähköpotkulautojen pysäköinti rajattaisiin vain tietyille alueille.

En ole vuosikausiin jättänyt valtuustokyselyä, mutta kesän ja Blockfestien myötä kynnys ylittyi, kirjoitti tamperelainen kaupunginvaltuutettu Jaakko Stenhäll (vihr.) Twitterissä elokuussa.

Kynnyksen ylittivät sähköpotkulaudat. Blockfestin jälkeen sosiaalisessa mediassa levisi kuva, jossa sähköpotkulaudat tukkivat pyörätien Koskikeskuksen kohdalla. Osassa kuvista näkyy myös, että pyörätien ja jalkakäytävän välinen pyöräparkkitila on samaan aikaan tyhjä.

– Sähköpotkulautojen määrä on kasvanut jatkuvasti. On lähtökohtaisesti hyvä, että tulee uusi liikkumismuoto, Stenhäll sanoo.

Erityisesti Stenhällin mielestä ongelmat kilpistyvät kahteen asiaan: pysäköintiin ja itse ajamiseen.

– Ihmiset eivät kaikin ajoin osaa ajaa, etenkään humalassa. Tämä näkyy sote-kustannuksissa. Toinen ongelma on tilankäyttö ja se, miten sähköpotkulaudat valtaavat katutilaa arkena, mutta erityisesti tapahtumien aikaan, Stenhäll sanoo.

Valtuustokyselyssään Stenhäll tiedusteli, miten kaupungin vuoropuhelu sähköpotkulautayhtiöiden kanssa on kehittynyt, millaisin toimenpitein sähköpotkulautojen aiheuttamiin haittoihin voidaan ja aiotaan puuttua ja onko kaupungilla riittäviä lainsäädännöllisiä välineitä puuttua haittoihin.

Jalkakäytävät, kadut ja pyörätiet eivät saa tukkeutua pysäköinnistä.

Jaakko Stenhäll

Kaupunkiympäristön palvelualueen apulaispormestari Aleksi Jäntti (kok.) toteaa vastauksessaan, ettei nykyinen lainsäädäntö anna kaupungille mahdollisuutta säännellä mikroliikkumisen palveluita kuten sähköpotkulautoja. Kaupunki ei siis voi kieltää potkulautailua kokonaan. Jäntin mukaan kunnat ja Kuntaliitto pyrkivät viemään viestiä siitä, että lailla voitaisiin rajoittaa, kieltää tai säädellä esimerkiksi sähköpotkulautailua.

Vastauksessaan Jäntti toteaa, että sähköpotkulautojen ongelmista lähes kaikki voidaan katsoa käyttäjien aiheuttamiksi.

– Turvallisen ja muut huomioon ottavan liikennekulttuurin puute aiheuttaa laajasti haittoja, vaikka suuri osa matkoista tapahtuu myös sääntöjen mukaisesti. Sähköpotkulautoja pysäköidään kaduilla huolimattomasti ja välinpitämättömästi, niillä ajetaan vastoin liikennesääntöjä ja niitä käytetään päihtyneinä. Käyttäjien asenteisiin vaikuttaminen olisi ensiarvoisen tärkeää, mutta samalla se on myös hyvin haastavaa, Jäntti toteaa vastauksessaan.

Kaupungilla ei kuitenkaan Jäntin mukaan ole riittävästi resursseja tai oikeita kanavia, jotta asenteisiin voitaisiin vaikuttaa. Jäntin mukaan kaupunki on palkkaamassa vuorovaikutussuunnittelijaa. Suunnittelijan tehtäviin voisi Jäntin mukaan kuulua ”aiempaa laajemman viestinnän rakentaminen muun muassa tämän tyyppisiin asioihin”.

Yhteys kaupungin ja operaattoreiden välillä on kuitenkin Jäntin mukaan hyvä. Kaupunki on sopinut operaattoreiden kanssa muun muassa pysäköintikieltoalueista ja nopeusrajoitusalueista. Lisäksi operaattorit ovat raportoineet toiminnan kehittymisestä kaupungille.

Tähän mennessä tehdyt toimet, kuten nopeusrajoitusalueet ja pysäköintikieltoalueet eivät Stenhällin mukaan riitä.

– Tampereella ja Suomessa kansallisesti kaupungeilla ei ole todellista päätäntävaltaa. Tarvitaan lainsäädäntö, että kunnille saadaan valtaa päättää asioista ja siitä, miten katutilaa jaetaan.

Stenhäll sanoo, että sähköpotkulautojen pysäköintiä pitäisi rajoittaa niin, että lautoja saa pysäköidä vain tietyille paikoille.

– Jalkakäytävät, kadut ja pyörätiet eivät saa tukkeutua pysäköinnistä, Stenhäll sanoo.

Lisäksi tarvittaisiin rajoituksia päihtyneenä ajamiseen.

Stenhäll nostaa esimerkiksi Norjan, jossa lainsäädäntöä muutettiin. Kaupungit voivat kilpailuttaa toimijoita ja asettaa kilpailutuksessa kriteereitä yhtiöille.

– Suomessa on ilmoitusluontoinen asia, että tuodaan palvelu eikä kaupunki voi estää.