Yhä useamman suomalaisen kahviin lorahtaa nyt lehmänmaidon sijaan kasvipohjaista juomaa.
Maito ja terveys ry:n Kantar TNS Agrilla teettämän maidon tuoreimman käyttötutkimuksen mukaan kaura- ja soijajuomien suosio jatkaa kasvuaan Suomessa.
Esimerkiksi kaurajuomia käyttää enemmän tai vähemmän säännöllisesti jo noin neljännes yli 18-vuotiaista suomalaisista. Osuus on vuodesta 2020 alkaen kasvanut viidellä prosenttiyksiköllä.
Maidon rinnalle rynnivien kasvipohjaisten joukossa kauramaito on ehdoton ykkönen, sillä soijamaitoa käyttää säännöllisesti vain kuusi prosenttia aikuisista.
Riisi- ja pähkinäjuomien osuus on edelleen vain muutamia prosenttiyksiköitä.
Kaura- ja soijamaitoon ovat mieltyneet nyt etenkin kaupunkilaiset: pääkaupunkiseudun asukkaista jo lähes joka kolmas käyttää niitä säännöllisesti, kun taas maaseudulla niiden nimiin vannoo vain joka kuudes.
Kauramaito on raivannut tiensä joka kolmannen naisen juomalaseihin ja kahvimukeihin – kun taas miehistä sitä käyttää vain joka viides.
Kasvipohjaisten juomien käyttö ei kuitenkaan sulje pois myös perinteisen maidon kulutusta, sillä suomalaisista lähes 90 prosenttia nauttii edelleen maitoa – muodossa tai toisessa. Maidonkulutus on hitaassa laskussa.
Maitoa kuitenkin käytetään Suomessa yhä enemmän juustoina, jogurtteina, viileinä, rahkoina ja muina maitotuotteina.
– Tarkkaa, kattavaa tietoa kasvipohjaisten juomien kulutuksesta ei ole Suomessa todennäköisesti vielä kellään, ei edes Luonnonvarakeskuksella, joka kokoaa elintarvikkeiden kulutusluvut ravintotaseeseen, myöntää Ruokatieto-yhdistyksen ruokakasvatusasiantuntija Hanna Larjavaara.
Kaurajuomien lisäksi suomalaiset ruokayritykset etsivät uutta suuntaa tuomalla perinteisten jogurttien rinnalle myös kauravälipaloja.
Yksi kauravälipaloja valmistamista yrityksistä on Juustoportti, jonka tuotantolaitos sijaitsee Jalasjärvellä.
– Kauramaito on kieltämättä löytänyt tiensä suomalaisten ruokapöytään ja se trendi varmastikin voimistuu tulevaisuudessa. Sen sijaan kauravälipalojen hinta-, laatu- ja ravintoarvosuhde vaatii vielä jumppaamista. Esimerkiksi näiden välipalojen ravintoarvo on vielä vaatimaton, myöntää Juustoportin toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari.
Raisio-konserni luottaa vahvasti siihen, että kaura- ja soijatuotteiden suosio ampaisee pian vahvaan nousuun: sen uusi elintarviketehdas otettiin käyttöön keväällä 2021 ja ensimmäiset kaurapohjaiset juomat tulivat kauppoihin vuosi sitten.
Tällä hetkellä tarjolla on juomia ja lusikoitavia välipaloja Elovena- ja Benecol-brändien alla.
Valio on puolestaan ryhmittänyt kasvipohjaiset juomansa Oddly-tuotemerkin alle. Viime vuonna Valio teki näiden tuotteiden avulla 20 miljoonan euron liikevaihdon, mikä on vielä vasta noin prosentin verran koko yhtiön liikevaihdosta.
25
prosenttia suomalaisista käyttää kauramaitoa säännöllisesti.