Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Teatteriarvio | Tampereen Teatteri teki Anastasiasta kokonaisuuden, jossa kaikki palaset ovat sattuvasti kohdallaan – "Hänestä huokuu karismaa, joka vetää muut puoleensa"

Uutussmusikaalin lavastus, puvustus, kampaukset, valot, äänet, videot, koreografia sekä tietysti musiikki ja näyttelijäntyö ovat säihkyvää huippuluokkaa.

Teatteriarvio

Anastasia-musikaali alkaa Venäjän viimeisen keisariperheen vuosista ennen vuoden 1917 vallankumousta ja teloitusta. Huhujen mukaan nuorin tytär Anastasia olisi päässyt pakenemaan ja säilynyt hengissä. Leskikeisarinna on muuttanut jo vuosia sitten Pariisiin, ja sieltä löytävät monet muutkin venäläiset uuden alun vallankumouksen jälkeen.

Liikkeellä on myös huijareita, jotka vakuuttavat olevansa keisariperheen tytär.Pietarilaiset pikkurikollinen Vlad ja katujen kasvatti Dimitri löytävät muistinsa menettäneen kadunlakaisijatytön ja keksivät oitis mahdollisuutensa. He alkavat valmentaa tyttöä, Anjaa, opettavat hovin tapoja ja nimiä. Lopulta päästään matkaan kohti Pariisia, jossa leskikeisarinna voisi tunnistaa tytön Anastasiaksi.

Anastasian tarina sai suuren suosion animaatioelokuvana 1990-luvulla ja TT:n musikaali perustuu suurelta osin siihen.

Tampereen Teatterin suurtuotanto on onnistunut erinomaisesti. Lasten animaatio on muuntunut iki-ihanaksi aikuisten saduksi, täydelliseksi paoksi arkeen. Esiteini-ikäisille ja vähän vanhemmillekin lapsille se jättäisi varmaan elinikäisen muiston teatterin taiasta.

Harvoin ovat kaikki teatterin osa-alueet niin huikaisevia kuin tässä tuotannossa. Marjatta Kuivaston upea lavastus tuo lavalle niin keisarillisen palatsin loiston, junan kuin Pariisin Eiffel-torneineen ja huikaisevine baletteineen. Toni Haarasen uskomaton videosuunnittelu luo näyttämölle maagista taikaa – haamujen tanssiaiskohtaus on häikäisevä. Raimo Salmen valosuunnittelu ja Ivan-Nicolas Bavardin ja Jan-Mikael Träskelinin äänisuunnittelu täydentävät kokonaisuuden. Pirjo Liiri-Majavan oivallinen pukusuunnittelu on yhtä onnistunutta katujen kulkijoilla ja hoviväellä.

Samuel Harjanne on nopeasti noussut musikaaliohjaajien ykköseksi. Anastasia on taas uusi näyttö hänen huippuosaamisestaan.

Itseoikeutettuna tähtenä loistaa Pia Piltz. Hänestä huokuu karismaa, joka vetää muut puoleensa. Vahvana vastaparina Piltzillä on Sinikka Sokka, joka tekee rauhallisen hillitysti leskikuningattaren ja laulaa upeasti. Petrus Kähkönen hurmaa jälleen äänellään ja luontevalla olemuksellaan. Ville Majamaa paljastaa olevansa myös lahjakas tanssija ja laulaja. Kaisa Helan kanssa Majamaa tekee musikaalin herkullisimmat kohtaukset.

Kapellimestari Marko Hilpo luotsaa parikymmenhenkistä taitavaa orkesteria aitoon musikaalityyliin.

Upeassa käsiohjelmassa on kattava tietopaketti kokonaisuudesta.