Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tätä voi olla tyytyväisyystakuu: ammattivalittajille on aukenemassa aiempaa helpompi väylä ilmaisiin kampaamopalveluihin, pelkäävät kampaajat ­– "Asiakas voi vedota siihen, että hän ei luota palveluntarjoajaan"

Kampaamo- ja parturiyrittäjät ovat huolissaan kuluttajansuojalakiin suunnitelluista muutoksista.

Suurimmat ongelmat liittyvät alan mukaan uudenlaiseen "tyytyväisyystakuuseen", jonka lakimuutos mahdollistaisi. Asiakas voisi vedota luottamuksenmenettämiseen palveluntarjoajaa kohtaan, jolloin kampaaja tai parturi menettäisi oikeuden oman työnsä korjaamiseen.

Tyytymätön asiakas voisi mennä toiselle kampaamoyrittäjälle laittamaan hiuksensa uudestaan. Alkuperäisen työn tekijä voisi joutua rahojen palauttamisen lisäksi maksamaan myös toisen kampaajan työn hinnan.

Lakimuutos on parhaillaan valiokuntakäsittelyssä.

Toiminnanjohtaja Marja Pahkala Suomen Hiusyrittäjät Ry:stä kertoo, että lakiin suunnitellut muutokset vaikeuttaisivat alan yrittäjien toimintaa kohtuuttomasti. Liitto on lähettänyt kaksi kirjelmää talousvaliokunnalle asiaan liittyen.

Pahkalan mukaan yksi ongelma lakimuutoksessa liittyy niin sanottuihin ammattivalittajiin.

Liiton mukaan etenkin hiusalalla kasvavana ongelmana ovat niin kutsutut ammattivalittajat ja erilaiset hyväksikäyttäjät. Heidän toimintansa perustuu siihen, että heillä ei ole tarkoitustakaan maksaa palvelustaan.

– Uudessa lainsäädännössä on kohta, että asiakas voi vedota siihen, että hän ei luota palveluntarjoajaan. Tämä vie työn tehneeltä oikeuden korjata mahdollisen virheensä.

Liiton mukaan hiusalan ammattilaisella tulisi olla aina oikeus korjata lopputulos, jos se on virheellinen ja korjattavissa oleva.

– Luottamuksenmenettäminen on helppo ”kortti” käytettäväksi silloin, kun halutaan vai saada ilmaisia palveluita. Hyväksikäyttäjäthän haluavat juuri ensisijaisesti sitä, että he saavat rahat takaisin. Työssä ei itseasissa ole välttämättä edes vikaa, vaan he käyttäytyvät niin hankalasti ja yrityksen mainetta uhkaavasti, ettei asiakaspalvelijalle jää muuta vaihtoehtoa, kun palauttaa rahat. He vaihtavat joka kerta paikkaa, osa jopa paikkakuntaa, jotta he eivät jäisi kiinni toiminnastaan, yrittäjien kirjelmässä todetaan.

– Näitä ammattivalittajia on tietysti vain pieni osuus, mutta olisi hullua, että lainsäädäntö antaisi heille lisää mahdollisuuksia, Pahkala toteaa.

Pahkala toteaa, että asiakkaalla on tälläkin hetkellä oikeus reklamoida työn laadusta ja yrittäjällä taas on oikeus saada korjata työnsä.

– Yli 20 vuotta alalla toimineena en ole koskaan kokenut tätä ongelmallisena. Hyvällä yhteishengellä on saatu asiat aina korjatuksi. Virhe pitää aina kuitenkin selvittää, ei voi olla niin, että suoraan vain vedotaan luottamuspulaan.

Pahkala vakuuttaa, että tilanne on tietysti eri mikäli kyseessä on "Youtubesta oppinsa ottanut puoskari-kampaaja", eli oikeasti työssään täysin epäpätevä henkilö.

– Asiakashan ei voi tietää onko yrittäjällä oikeasti alan tutkinto. Tällaisissa tilanteissa pitää asia tietysti selvittää. Työn laadun pitäisi tarkastaa puolueeton taho, eli toinen parturi-kampaaja. Mikäli lausunnon antaja voi raportissaan todeta työn olevan ammattitaidottomasti toteutettu, olisi kuluttajalla oikeus korjauttaa työ jossakin muualla. Muussa tapauksessa ammattilainen säilyttäisi oikeutensa työn korjaamiseen.

Yrittäjät kentällä ovat lakimuutoksesta Pahkalan mukaan huolissaan.

– Asia on jäänyt eläkeuudistuksen varjoon, mutta sen merkitys on alalle paljon suurempi

Toiminnanjohtajan mukaan lakimuutoksen läpimenolla olisi vaikutusta myös alan työllisyyteen.

– Kyllä se alan houkuttelevuutta ja uusien työntekijöiden palkkaamista vähentäisi.