Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tamperelaistutkimus: Verotus suosii työsuhdeautoetua ja ilmaiset parkkipaikat lisäävät kiinnostusta – Tampere pohtii työsuhdematkalippua

Suomessa liikenteen työsuhde-etujen verotus suosii edelleen autoilua, ja vähäpäästöisen liikkumisen tukemisessa olisi kehitettävää, käy ilmi diplomi-insinööri Miro Mujusen tekemästä tutkimuksesta.

Rakennetun ympäristön asiantuntija- ja digitalo Sitowisen liikennesuunnittelijana työskentelevän Mujusen diplomityö Kestävän ja joustavan työmatkaliikkumisen edistäminen henkilöstöeduin - Tapaustutkimus Tampereen kaupungin kehityshankkeesta hyväksyttiin Aalto-yliopistossa alkuvuodesta 2022.

Tutkimus on osa toimeksiantoa, jossa Sitowise suunnitteli Tampereen kaupungille henkilöstöetujen joustavaa mallia.

Työsuhde-eduilla tarkoitetaan työhön liittyviä luontoisetuja, joita verotetaan palkkatuloina. Niihin kuuluvat esimerkiksi työsuhdematkalippu ja autoetu. Työsuhde-etujen käyttöön voidaan kannustaa ja ohjata veroeduin.

Työsuhde-etujen verotusta uudistettiin vuoden 2021 alusta alkaen. Uutena verotukena otettiin käyttöön polkupyöräetu: työsuhdepolkupyörä on työntekijälle verovapaata tuloa 1 200 euroon asti vuodessa.

Mujusen tutkimuksen mukaan uudet veromuutokset ovat oikeansuuntaisia, mutta kokonaisuutena liikenteen työsuhde-edut eivät vielä tue riittävästi vähäpäästöistä tai henkilöautolle vaihtoehtoista työmatkaliikkumista.

– Autoetu on edelleen haluttu vaihtoehto, ja verotus suosii sitä. Lisäksi joidenkin etujen, esimerkiksi uuden työsuhdepyöräedun, verotusohjeet aiheuttavat työnantajille hämmennystä, mikä ei välttämättä houkuttele ottamaan vaihtoehtoisia etuja käyttöön, Mujunen sanoo tiedotteessa.

Jos työntekijällä on autoetu, hän voi käyttää työnantajan autoa yksityisajoihin tai kodin ja työpaikan väliseen ajoon.

Autoiluun kannustaa myös se, että työnantajat tarjoavat työntekijöilleen usein ilmaisen tai edullisen pysäköintipaikan.

– Työpaikkapysäköinti ei ole veronalainen luontoisetu, mikä antaa selkeän kilpailuedun työsuhdematkalippuun nähden.

Tampereen kaupunki halusi selvittää, miten se voisi vaikuttaa noin 14 000 työntekijänsä valintoihin työmatkaliikkumisessa. Taustalla on Tampereen tavoite hiilineutraaliuden saavuttamisesta vuoteen 2030 mennessä.

– Työnantajalla on mahdollisuus ja velvollisuuskin tukea kestävää liikkumista. Halusimme tässä projektissa tutkia työmatkoihin liittyviä henkilöstöetuja ja niiden valinnan mahdollisuuksia, koska niiden avulla työnantaja voi konkreettisesti vaikuttaa työmatkaliikkumiseen, Tampereen kaupungin projektipäällikkö Tiina Leinonen kertoo.

– Halusimme projektissa selvittää, miten erilaisia kestävää työmatkaliikkumista tukevia henkilöstöetuja voisi koota toisilleen vaihtoehtoiseksi kokonaisuudeksi, mutta eri etuihin liittyvät verotuskäytännöt ja lainsäädäntö eivät muodosta yhtä kokonaisuutta. Kokonaisuus kaipaa selkeyttämistä, jotta työnantajien olisi mahdollisimman helppo ottaa käyttöön erilaisia etuja, Tiina Leinonen sanoo.

Ulkomaisten esimerkkien pohjalta etsittiin toteutuskelpoisia ratkaisuja Tampereelle. Kehityshankkeessa Tampereen kaupungin työntekijöille laadittiin joustavaa työmatkaliikkumista tukeva kehityspolku.

Laajennetun työsuhdematkalipun käyttöönotosta Tampereella ei ole vielä päätöksiä, mutta Tampereen kaupungin henkilöstölle tehdyn ennakkokyselyn perusteella mallille on kysyntää.

Noin 70 prosenttia 1 200 vastanneesta työntekijästä oli valmis ottamaan käyttöön laajennetun työsuhdematkalipun ainakin osittain.