Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Nyssen uusi normaali: 10 prosenttia yli vanhan – Ensimmäisenä koulupäivänä tehtiin 35 000 ratikkamatkaa ja 130 000 Nysse-matkaa, suurimmat ilonaiheet silti viikonlopuissa

Joukkoliikenteessä on jo ylitetty korona-aikaa edeltäneet matkustajamäärät. Positiivisesta kierteestä huolimatta lipun hintojen korotuksilta tuskin vältytään.

Tampereen seudun joukkoliikennematkojen määrät ovat vakiintumassa selvästi pandemia-aika edeltänyttä korkeammalle tasolle.

Matkustajamäärä Nysse-liikenteessä ylitti vuoden 2019 tason ensimmäisen kerran pandemian jälkeen toukokuussa. Kesäkuussa matkoja tehtiin 21 prosenttia ja heinäkuussa 15 prosenttia enemmän.

– Vielä vuoden ensimmäisten kuukausien aikana tapahtuma- ja ravintolarajoitukset ja etätyösuositukset näkyivät matkustajamäärissä. Pikkuhiljaa aletaan päästä normaalitasoon, laskee joukkoliikennejohtaja Mika Periviita.

Periviidan mukaan käsite normaalitaso voisi Tampereella tarkoittaa vuoden 2019 matkustajamäärää plus 10 prosenttia, joka tulee ratikkaliikenteestä ja sen aloittamisen yhteydessä tehdystä linjastouudistuksesta.

Nysse tiedotti viime viikolla, että ratikalla on ensimmäisen toimintavuoden aikana matkustanut 10 miljoonaa matkustajaa.

Esimerkiksi viime keskiviikkona eli ensimmäisenä koulupäivänä ratikalla tehtiin lähes 35 000 matkaa ja Nysse-liikenteessä yhteensä yli 130 000 matkaa.

– Se on kaikkien aikojen suurin matkustajamäärä elokuussa koulujen aloituspäivänä, sanoo Periviita.

Erityisen tyytyväinen Periviita on viikonloppumatkustajien määrään. Viikonloppuisin matkustajamäärät ovat nousseet useampana lauantaina yli 90 000 matkan. Ratikkaliikenteen osuus on viikonloppuisin yli 30 prosenttia matkoista, kun arkisin osuus on noin 25 prosenttia.

– Etätyön lisääntyminen koronan jälkeen on vähentänyt työmatkaliikennettä, mutta asiointi- ja tapahtumamatkojen lisääntyminen kompensoi tämän. Pitää muistaa, että työmatkojen osuus kaikista matkoista on 20–30 prosenttia.

Nysse-liikenteen matkustajamäärä viimeisenä koronaa edeltäneenä kalenterivuonna 2019 oli 41,2 miljoonaa.

Joukkoliikennejohtajan mukaan tähän pääseminen voi tänä vuonna olla liian kova tavoite vuoden ensimmäisten kuukausien koronavaikutusten takia, vaikka kesällä alkanut tahti jatkuisikin.

– Tulevaisuuden suhteen olen optimistinen. Pandemian kysynnänlaskusta Tampere on selvinnyt isoista kaupungeista parhaiten.

Kysynnän synnyttämään optimismia syö kuitenkin joukkoliikenteen järjestämisen kulujen kasvu.

Nyssen liikennöitsijöiden kanssa tekemät sopimukset on sidottu indeksiin ja polttoaineen hinnan nousu vaikuttaa myös liikenteen järjestämiseen.

– Vuoden 2021 tasosta kustannukset ovat nousseet tähän mennessä 18 prosentilla. Kun bussiliikennettä ostetaan 60 miljoonalla vuodessa, se tarkoittaa noin 10 miljoonan euron kasvua kustannuksissa.

Kustannusten kasvu tarkoittaa suoraviivaisesti sitä, että lipun hintojen korottamista ei voine välttää, kun ensi vuoden talousarviota tehdään.

Periviita puhuu ”useammasta prosentista”. Sen kohdentumista eri lipputuotteisiin hän ei ennakoi.

– Tilanne on mielenkiintoinen. Kun kysyntä on elpynyt näin hyvin, pitää hinnoittelua miettiä tarkasti.

Tälle vuodelle taksojen korotusta ei tehty.