Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Aito Säästöpankki valmistautuu ison Hämeenkadun-konttorin aikaan – "Asiakkaat kaipaavat tietoja talouden suunnittelun pohjaksi"

Asiakkaiden kiinnostus pankin neuvontapalveluihin on lisääntynyt koronavuosien ja sen jälkeisten talouden myllerrysten aikana, kertoo Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen.

– Aktiivisuus on molemmin puolista: neuvontaa kysytään ja me myös sitä tarjoamme. Asiakkaat kaipaavat tietoja talouden suunnittelun pohjaksi. Osassa taustalla on tietysti elämäntilanteiden muuttuminen, kuten esimerkiksi työpaikan menettäminen tai avioero, johon kaivataan tukea talouden suunnitteluun, kertoo Ahonen.

Korona-aikana asiakastapahtumien ohjautuminen verkkoon kiihtyi ja suuntaus on Ahosen mukaan jatkunut.

Pankki avaa uuden konttorin Tampereen Hämeenkatu 5:een alkusyksystä. Uuteen paikkaan keskitetään Tampereen asiakaspalvelutoimintoja ja pankin hallintoa. Aito Säästöpankin Kauppakadun konttori on jo lakkautettu ja palvelu päättyy myös Lielahdessa ja Sammonkadulla. Hervannan konttori Insinöörinkadulla jatkaa toimintaansa.

– Uusi Hämeenkadun konttori ratikankin takia hyvin saavutettavissa, kehuu Ahonen.

Torstaina alkuvuoden osavuosikatsauksensa julkaisseen pankin liiketoiminta kehittyi alkuvuoden aikana myönteisesti. Liikevoitto kipusi 7,6 miljoonaan euroon ja vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 33 prosentilla. Asuntoluottokanta kasvoi 18 prosenttia ja asiakkaiden rahasto- ja vakuutussäästöt 3 prosenttia.

Palkkiotuottojen kasvu on Ahosen mukaan seurausta pitkäjänteisestä asiakkaiden talouden valmennuksesta, pitkistä asiakassuhteista ja uusien asiakkaiden kiinnostuksesta pankkia kohtaan.

– Pelkän käyttötilin sijaan asiakkaat etsivät nyt omaan tilanteeseensa räätälöityjä ratkaisuja, sijoittavat hajautetusti erilaisiin sijoitustuotteisiin sekä hakevat taloudelleen turvaa esimerkiksi lainaturvan ja korkosuojauksen kautta, Ahonen avaa.

Ukrainan tilanteesta, inflaatiosta sekä pitkään jatkuneen poikkeuksellisen matalien korkojen aikakauden päättymisestä huolimatta Aito Säästöpankin asiakkaiden taloustilanne on pääsääntöisesti hyvä, ja esimerkiksi järjestämättömien luottojen määrä on pysynyt hyvin alhaisella tasolla.

– Maksusuunnitelman muutoksia on haettu tänä keväänä saman tahtiin kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Oma tulevaisuus ja sen turvaaminen kiinnostaa; esimerkiksi korkosuojausten määrä on kasvanut alkuvuoden aikana 54 prosentilla, Ahonen kiittää.

Ylihärmän Säästöpankki yhdistyi Aito Säästöpankkiin 1. kesäkuuta.