Tunnetko nämä sähköpotkulautailun rajoitukset? – "Onnettomuuksia tapahtuu ja aivan liikaa"

Tampere suitsii sähköpotkulaudoilla kaahailua ja väärinpysäköintiä aiempaa tiukemmilla rajoituksilla.

Tampereella rajoitetaan tänä kesänä sähköpotkulautailua aiempaa enemmän. Kaupunki sekä sähköpotkulautaoperaattorit Voi ja Tier ovat sopineet yhteisistä pelisäännöistä, joilla lautailusta pyritään saamaan turvallisempaa kaikille liikkujille.

Rajoituksia tulee muun muassa nopeuteen ja pysäköintiin. Tänä kesänä pakolliseksi tulee potkulaudan kuvaaminen pysäköinnin jälkeen.

– Pitää ottaa kuva pysäköidystä välineestä. Laittaa miettimään, miten lautansa jättää, sanoo liikenneinsinööri Pekka Stenman.

Pysäköintiä aiotaan tänä kesänä myös ohjata entistä tarkemmin. Kaupunki kokeilee tänä vuonna pysäköintiruutuja, jotka joko maalataan tai teipataan. Jo aiemmin kokeilussa olleita telineitä on myös tulossa lisää.

Pysäköintialueiden lisäksi tullaan merkitsemään pysäköintikieltoalueita, joilla sähköpotkulautojen parkkeeraamista ohjataan oikeille paikoille.

– Kaupunki pyrkii tekemään pysäköintialueita näkyviksi, ettei tarvitse arvata tai sovelluksesta etukäteen katsoa, Stenman sanoo.

Tampereella otetaan käyttöön yöaikainen nopeusrajoitus. Sähköpotkulautojen nopeutta on viime syksystä lähtien rajoitettu keskusta-alueella yöaikaan 15 kilometriin tunnissa. Nyt yöajan eli kello 23–6 välisen ajan nopeusrajoitus on käytössä koko Tampereen alueella.

Humalassa ajaminen on iso ongelma.

Pekka Stenman

Tulossa on myös hidasalueita, joissa voi ajaa 10 kilometrin tuntinopeudella.

– Esimerkiksi torialueilla ja kävelykaduilla lähtökohtaisesti otetaan tämä käyttöön, ettei voi ajaa ihmisvilinässä lujempaa, Stenman kertoo.

Hämeenkadulla potkulaudoilla pääsee maksimissaan 20 kilometrin tuntinopeutta.

– Siellä on sellainen nopeusrajoitus kaikelle liikenteelle jo muutenkin, joten tulee myös potkulaudoille.

Isojen kesätapahtumien yhteydessä saattaa tulla myös totaalikatkoja. Tarkoituksena on hillitä päihtyneenä ajamista.

– Festarityyppisten tapahtumien yhteydessä voisi olla käyttökatkoja viikonloppuna tai tiettyinä kellonaikoina niistä päivistä.

Pekka Stenmanin mukaan pelisääntöjen sopimisen taustalla on ennen kaikkea turvallisuus.

– Olemme saaneet tietoa sairaanhoitopiiriltä siitä, minkä verran onnettomuuksia tapahtuu ja on todettu, että aivan liikaa. On aito huoli loukkaantumisista ja vakavuusastekin on suhteellisen korkea, Stenman sanoo.

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri tutkimuksessa sähköpotkulautojen kahden ensimmäisen toimintavuoden aikana ensiavussa kävi 331 potilasta, joista muutama kävi useampaan kertaan. Vammoja oli tasaisesti pään ja raajojen alueella. Vakavimmat vammat olivat pään ja kasvojen alueen vaikeita murtumia.

Jopa 44 prosenttia käynneistä ajoittui puolenyön ja aamukuuden välille. Tyypillinen potilas on nuori ja humalassa.

– Humalassa ajaminen on iso ongelma ja se aiheuttaa turhia loukkaantumisia, Stenman sanoo.

Totaaliyökieltoihin ei kuitenkaan ainakaan vielä haluta mennä.

– Yritetään lähteä pehmeämmin keinoin tilannetta ratkomaan, ettei tarvitsisi operaattoreiden liiketoiminnallisesti kärsiä. Öisinkin on aika paljon käyttäjiä ja varmasti sellaisiakin, jotka eivät päihtyneenä aja.

Viime kesänä Tampereella operoi yhteensä neljä lautatoimijaa. Tällä hetkellä Tampereella on Voin ja Tierin lisäksi Ryden lautoja. Stenmanin mukaan muiden operaattoreiden kanssa pyritään sopimaan samoista säännöistä.

– Jos uusia toimijoita tulee, totta kai heille pyritään saattamaan käyttöön samat säännöt.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut