Hervannassa kehitettiin ratti, joka kelpaa formulakuskillekin – simulaattoriajon suosio sataa tamperelaisyrityksen laariin

Simulaattoriajo on nostanut suosiotaan myös autourheiluammattilaisten keskuudessa.

Hervannassa kehitetään kilpa-ajosimulaattorien voimapalautetta antavia ohjausjärjestelmiä, jotka kelpaavat jopa formulakuskien harjoitteluun. Käytännössä kyse on sähkömoottorista ja siihen liitettävästi ratista.

Kaikki sai alkunsa yrityksen perustaja Tero Kontkasen harrastamisesta. Harrastelu johti sähkömoottorin ohjaustuotteen kehittämiseen. Alkujaan Kontkanen kehitti tarkkoihin teollisuusrobotteihin tarkoitettua sähkömoottorin ohjainta.

– Se on aika spesiaali tapaus, laite, joka pystyy hyvin tarkkoihin ja nopeisiin asioihin. Esimerkiksi kirurginen robotti ei saa hirveästi sählätä, Kontkanen kertoo.

Internetissä oli samaan aikaan yhteisö, joka kehitti simulaattoriajoon tarkoitettua rattia.

– Se oli siinä mielessä uusi, että oli yksi iso moottori ja ratti oli suoraan kiinni moottorissa. Sitä sanotaan suoravetoiseksi moottoriksi, kun ratti on kiinni akselissa. Perinteisessä systeemissä moottorin ja ratin välissä on hihnapyörät ja rattaat ja se tekee ratista lelumaisen, hitaan ja rutisevan, Kontkanen kertoo.

Tähän oli valikoitunut yhdeksi komponentiksi Kontkasen kehittämä teollisuusmoottorin ohjain.

– Meni vuosi tai pari ja aloimme ihmetellä, mistä nämä asiakkaat tulevat, keitä he ovat ja mitä he tekevät.

Kun asia alkoi valjeta, kävi ilmi, että kysyntää olisi enemmänkin.

– Tulimme vähän vastaan ja teimme heille räätälöidyn moottorinohjaimen, Kontkanen sanoo.

Tuoteportfolio laajenee, ei ole pelkästään moottori ja yksi ratti.

Ohjain oli edelleen vain elektroniikkapiirilevy, johon piti itse osata kytkeä johdot ja tehdä sähkötöitä.

– Siitä meni pari vuotta ja katsoimme, että näitähän menee tosi hyvin. Ajateltiin, että tehdäänpä vielä valmiimpi tuote.

Siitä syntyi Simucube 2, joka toimii ”plug and play” -periaatteella eli sen voi suoraan kytkeä usb-kaapelilla tietokoneeseen ja tuote on valmis käytettäväksi.

– Ei vaadi enää sähkötyön tekemistä: ostat kaupasta ja asennat sen ajosimulaattoriin kiinni.

Nykyään Simucubella harjoittelevat myös formula- ja rallikuskit. Simulaattoriajo ylipäätään on nostanut profiiliaan koronan myötä: kun oikeita kilpailuja peruttiin, osa kilpa-ajoista siirrettiin simulaattoreihin.

– Formulakuskitkin ajoivat simulaattoreissa kilpaa ja niitä lähetettiin tv-lähetyksissä. Tuli laajempaan tietoisuuteen, että simulaattorissa ajaminen on tosi realistista ja kysyntä kasvoi, Kontkanen sanoo.

Aivan kuten muunkin e-urheilun, myös simulaattoriajon puolella on ammattilaisia, jotka eivät välttämättä ole oikeaa kilpa-autoa edes ajaneet.

– Simracing on siirtynyt osin koronan kiihdyttämänä vaiheeseen, että pystyt olemaan simracing-ammattilainen. Palkintosummat alkavat olla sellaisia, että voit elättää itsesi, sanoo Granite Devicesin toimitusjohtaja Hannu Harju.

Simucuben moottoreita on tällä hetkellä kolmea mallia. Halvin malli lähtee 1200 eurolla ja kalleimmasta saa maksaa yli 3 000 euroa. Koko paketti penkkeineen ja polkimineen maksaa helposti 5000–10 000 euroa. Harju kertoo, että yksi asiakasryhmä ovat kilpa-autoilua harrastavat. Siihen verrattuna simulaattori on edullinen.

– Jos lähdet vaikka kalliimmalla gt-autolla radalle, se maksaa tuhansia euroja, että käyt siellä päivän ajelemassa, Harju toteaa.

Olohuoneen nurkassa olevaa simulaattoria voi ajaa vaikka joka päivä.

– Realistisuus on nykyään niin hyvällä tasolla, että kelpaa niillekin, jotka ajavat oikeaa autoa, Kontkanen sanoo.

Hannu Harju kertoo, että Granite Devices on pärjännyt hyvin. Edellisen tilikauden liikevaihto oli reilu kuusi miljoonaa ja viime vuosi oli vielä reilusti parempi.

– Kun tehdään oikeita asioita, se näkyy myös lopputuloksessa tuloslaskelman puolella. Olemme henkilöstön omistama yritys ilman ulkopuolista rahoitusta. Olemme kasvaneet hyvin orgaanisesti ja pystymme rahoittamaan kasvun myös tulevaisuudessa.

Työntekijöitä yrityksessä on tällä hetkellä 25. Tulevaisuudessa yrityksessä aiotaan keskittyä tuoteportfolion laajentamiseen ja uusiin innovaatioihin.

– Tuoteportfolio laajenee, ei ole pelkästään moottori ja yksi ratti. Useita ratteja ja myös muita oheislaitteita, kuten polkimet, mitä ei tällä hetkellä tehdä, Kontkanen sanoo.

– Näemme, että on markkina olemassa tällaisille, mitkä on tehty granite-tyylisesti, että ne ovat parhaat ja kestävimmät. Ajatellaan, että olemme vuoren huipulla rattiohjaimissa ja pyrimme huipulle muissakin vempaimissa.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut