Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tammerfestviikonloppu tuplasi skuuttionnettomuudet – apulaisylilääkäri: "Alkoholi näyttelee isoa roolia..."

Alkoholi ja kesätapahtumat lisäävät sähköpotkulaudoilla tapahtuvien onnettomuuksien määrää.

Kesäkuukaudet ovat sähköpotkulautaonnettomuuksien sesonkiaikaa. Tampereen yliopistollisen sairaalan ensiapu Acutan tilastojen mukaan kesäkuukausina Tampereella sattuu noin 40–50 potkulautaonnettomuutta kuukaudessa.

– Näppituntuma on, että määrä on lisääntynyt, koska skuuttien määrä on todennäköisesti lisääntynyt, sanoo Acutan apulaisylilääkäri Jutta Delany.

Erityisesti onnettomuuksia sattuu kesätapahtumien aikaan.

– Esimerkiksi Tammerfestin aikaan skuuttionnettomuuksia sattui yli kaksinkertainen määrä tavalliseen kesäaikaan verrattuna, Delany kertoo.

Sähköpotkulaudat tulivat Tampereelle keväällä 2019. Tays tutki aiemmin tänä vuonna kahden ensimmäisen potkulautavuoden onnettomuudet. Ensiapukäyntejä oli huhtikuun 2019 ja huhtikuun 2021 välillä yhteensä 335. Potilaita oli 331, joten muutama kävi Acutassa useammin kuin kerran.

Alkoholilla on usein osuutta sähköpotkulautaonnettomuuksiin. Niin myös tänä kesänä.

Kahdestaan ei missään nimessä pidä skuutilla ajaa.

– Toki on muunkinlaisia skuuttionnettomuuksia. Skuutteja käytetään tällä hetkellä muun muassa työmatkoilla, mutta alkoholi näyttelee varsinkin tapahtumaviikonloppujen onnettomuuksissa isoa roolia, Delany sanoo.

Jos tie on suora ja hyvässä kunnossa, on onnettomuuden riskikin pienempi.

– Törmätään toisen skuutin kanssa, törmätään auton kanssa, törmätään pyöräilijän kanssa, ajetaan epätasaisella pinnalla. Nämä ovat ne, jotka lisäävät riskiä ja kun siihen yhdistetään vielä alkoholi, niin tästä syntyykin suurin osa onnettomuuksista.

Sähköpotkulauta on Delanyn mukaan välineen onnettomuusarka. Tänä kesänä sähköpotkulaudoille on asetettu muun muassa nopeusrajoituksia.

– Voi olla, että rajoituksilla on vaikutusta, mutta vaikea sanoa, kun käyttö lisääntyy, että miten nopeusrajoitukset vaikuttavat.

Onnettomuuksissa saatujen vammojen skaala on laaja. Pienimmät ovat pinnallisia, ommeltavia haavoja kasvoissa ja raajoissa tai erilaisia ruhjeita.

– Sitten on leikkaushoitoa vaativia murtumia, kasvojen alueen murtumia, solisluumurtumia ja yläraajamurtumia, aivotärähdyksiä ja nivelten sijoiltaanmenoja, Delany listaa.

– Voi sattua vähän tai voi sattua paljon, skaala on tosi laaja.

Jotta potkulautaonnettomuudet vähenisivät, pitäisi lääkärin näkökulmasta muistaa muutama asia.

– Päihtyneenä ei tietenkään skuutin rattiinkaan pidä mennä, vaikkei siinä alkolukkoa olekaan ja kahdestaan ei missään nimessä pidä skuutilla ajaa, Delany muistuttaa.

– Havainnoi liikennettä ja menee liikennesääntöjen mukaan. Sekin on varmaan sellainen asia, että on vaikea tietää, millaisia sääntöjä skuutilla ajaessaan pitäisi noudattaa.