Tuleva toimitusjohtaja Minna Metsälä ei koe tulleensa kriisiyhtiöön, mutta aikoo silti ajaa läpi Lähi-Tapiola Pirkanmaassa pitkäjänteisen kulttuurinmuutoksen.
En ole kokenut tulleeni kriisiyhtiöön. Täällä ihmiset keskittyvät ammattimaisesti työhönsä.
Näin analysoi Lähi-Tapiola Pirkanmaan toimitusjohtajana virallisesti elokuun puolivälissä aloittava Minna Metsälä.
Metsälä on ollut talossa perehtymässä tehtäväänsä jo kesäkuusta lähtien.
– Olen kotiutunut hyvin, vaikka tunnen täältä ennakkoon vain harvoja ihmisiä, kertoo aiemmin kymmenen vuotta Turvan toimitusjohtajana työskennellyt Metsälä.
Myös yhtiön julkisuuskuva on muuttunut sen jälkeen, kun Metsälä jätti keväällä hakupaperit toimitusjohtajan pestiin.
Aamulehti uutisoi huhtikuussa vuodesta 2012 Lähi-Tapiola Pirkanmaan toimitusjohtajana työskennelleen Pentti Kuuselan vuosia kestäneestä epäasiallisesta käytöksestä, häirinnästä ja seksuaalisesta ahdistelusta. Kuusela on kiistänyt väitteet lehdelle.
Metsälän mukaan uuden toimitusjohtajan työlistalla on ”pitkäjänteinen kulttuurinmuutos”.
– Siihen on hyvä ja otollinen maaperä. Kulttuurinmuutoksella haetaan luottamusta ja arvostusta työyhteisön sisällä. Ihmisten pitää esimerkiksi uskaltaa kertoa omat ehdotuksensa ja ratkaisunsa työpaikan kehittämiseen.
Tuleva toimitusjohtaja arvioi ensimmäisten työviikkojen jälkeen olevansa jossain määrin perillä siitä, mitä yhtiön työilmapiirissä on vuosien varrella tapahtunut.
– 110 hengen yhtiössä on sellaisia, jotka ovat kokeneet ahdistusta ja osa taas on voinut jatkaa töitään tietämättä tapahtuneesta. Kun asia tulee julkiseksi, ääripäät tietysti korostuvat.
Metsälä kertoo uutena toimitusjohtajana ottavansa työilmapiirin vakiinnuttamisen haasteet vakavasti.
– Kulmahuoneen esimerkki heijastuu koko työpaikkaan ja työyhteisöön. Toimitusjohtajan vastuu on todella suuri. En silti ole paras asiantuntija arvioimaan sitä, milloin kulttuurinmuutos on onnistunut. Sitä kannattaa kysyä työntekijöiltä vuoden tai kahden päästä.
Jupakan taloudellisiin vaikutuksiin Metsälä ei usko. Työilmapiiriongelmat syyksi Lähi-Tapiolan asiakkuuden jättämiselleen ilmoittaneet ovat olleet yksittäisiä. Asiakaskeskusteluissa yhtiön tapahtumista ja tilanteesta ollaan oltu lähinnä uteliaita.
– Asiakkailta on tullut paljon myös tsemppiviestejä, tukea ja kannustusta, kertoo Metsälä.
Puhtaiden lukujen valoissa Metsälä aloittaa työt hyvässä kunnossa olevassa yhtiössä. Vakuuttamisen riskit ovat hallinnassa, sijoitustoiminnan tuotot vahvat ja asiakastyytyväisyystutkimusten tulokset hyviä.
Myös markkina-alue on aiemmin muun muassa Tampereen kauppakamarin puheenjohtajana toimineen toimitusjohtajan mukaan toiminnalle otollinen. Syksyn ohjelmassa on 15 toimipisteen kiertäminen.
– Meidän vahvuutemme on siinä, että ymmärrämme asiakkaiden toimintaympäristön haasteet. Maailma näyttäytyy Mänttä-Vilppulassa ja Kihniössä erilaiselta kuin Kalevassa ja Tammelassa.
EDIT 4.8. kello 16.50: Tarkennettu tietoa Pentti Kuuselan työsuhteen päättymisestä.