Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Miten Nokia ja kannen areena löivät Spotifyn ja Camp Noun? – "Raadille toimitettiin heidän pyytämänsä materiaalipaketti, mutta..."

Tampereen Nokia-areena on onnistunut ensimmäisen reilun puolen vuoden aikana vakiinnuttamaan paikkansa areenabisneksen huippuluokassa.

Tämän voi päätellä viime viikolla julkistetusta ykköspalkinnosta Stadium Business Awardsin sarjasta, jossa palkittiin paras onnistuja sponsoroinnissa, myynnissä ja markkinoinnissa. Palkinto jaettiin alan kokoontumisessa Stadium Business Summitissa Manchesterissa.

– Mahtavaa, kun oma toimiala antaa tunnustuksen. Tämä vahvistaa kuvaa siitä, että ollaan tehty oikeita asioita, iloitsee areenan myyntijohtaja Elina Tikkakoski.

Stadium Business Awards on tapahtumateollisuuden kansainvälinen palkintogaala, jossa tunnustetaan areena- ja stadionkokoluokan tapahtumapaikkojen saavutuksia.

Nokia-areenan voittaman sarjan kuuden finalistin joukossa olivat muun muassa FC Barcelonan Spotify Camp Noun ja NHL-seura Los Angeles Kingsin ja NBA-joukkueiden Los Angeles Lakers ja Clippersin Crypto.com Arena.

Miten puoli vuotta toiminut Nokia-areena voi peitota yhden maailman kuuluisimmista jalkapallostadioneista, 65-vuotiaan Camp Noun, joka otti ensimmäistä kertaa nimisponsorin Spotifysta, yhdestä maailman tunnetuimmasta digitaalisesta kuluttajabrändistä?

Kysymykseen on mahdoton vastata: alan huippuammattilaisista koostuva valintaraati ei valintaansa perustele.

– Taustalla on raadin oma tiedonhankinta. Raadille toimitettiin heidän pyytämänsä materiaalipaketti, mutta emme esimerkiksi päässeet itse perustelemaan, miksi meidät pitäisi valita, taustoittaa Tikkakoski.

Tikkakoski korostaa, että ehdokkaaksi ei ole voinut itse edes ilmoittautua, vaan raati valitsi kuusi finalistia viime vuosina sarjoissa menestyneiden areenoiden kollegoiden tekemien ehdotusten pohjalta. Finalistienkaan valinnasta ei perusteluja annettu.

Tikkakoski arvioi, että Nokia-areenan vahvuus ovat olleet monet onnistuneet kaupallistamistoimet.

– Päätimme, että areenayhtiö ei ala itse tekemään kaikkea, vaan ekosysteemiin on koottu eri toimialojen parhaita osaajia. Esimerkiksi ilman käteistä ja avaimia käytettävät digitaaliset palvelut sekä liikennekumppanuudet Nyssen ja VR:n kanssa ovat olleet varmasti taustalla.