Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Länsi-Tampere saa pian uuden yhteyden keskustasta: tällainen on Tampereen uusi silta – "Sillan suunnitteluikä on 100 vuotta..."

Länsi-Tampereen kannalta tärkeä katuyhteys on tarkoitus avata liikenteelle noin kuukauden kuluttua.

Liikenne palaa Sepänkadulle ja kokonaan uudelle sillalle tämän hetkisen suunnitelman mukaan jo vajaan kuukauden kuluttua.

Keskustasta Länsi-Tampereelle kulkevan liikenteen kannalta erittäin tärkeä katuyhteys on ollut poikki läpikulkuliikenteeltä viime vuoden toukokuusta eli reilun vuoden.

Sepänkadun uusi silta on yli puolet leveämpi kuin aikaisempi Sepänkadun silta. Uutta kulkureittiä käyttävät raitiotieliikenne, autot, jalankulkija ja pyöräilijät.

Katu ja silta avataan liikenteelle heinä-elokuun vaihteessa. Tarkkaa avauspäivää ei ole vielä lyöty lukkoon. Tavoitteena on se, että esimerkiksi asfaltoinneista jo kiveystöistä mahdollisimman paljon saadaan tehdyksi ennen kadun ja sillan avaamista liikenteelle.

Sillan suunnitteluikä on 100 vuotta.

– Heinäkuun aikana sillan ja Sepänkadun alueella tehdään loppuasfaltointeja, myös yötyönä. Lisäksi sillalla tehdään kosketussuojasieniä ja kaidetöitä sekä viimeistellään sillan ympäristön luiskia, kertoo sillan rakennustöiden tekniikkalajivastaava Rauno Häkkänen.

Sepänkadulle on jo asennettu kaikki raitiotiekiskot ja valettu kiskojen tukirakenteena toimivat kiintoraidelaatat. Raitiotien kaksoisraidetta on rakennettu Sepänkadulle yhteensä lähes 500 metriä.

Kadun avaamisen jälkeen raitiotietyöt ja katurakennustyöt Sepänkadulla jatkuvat edelleen, ja töistä aiheutuu vielä kulkumuutoksia jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Kadun pinta on asfalttia ja pysäkkilaitureille tulee kiveykset. Sepänkadun raitiopysäkin eli Särkänniemen pysäkin alueella jatketaan kiveystöitä. Pysäkkikatoksen rungot on jo asennettu paikoilleen. Myös Paasikivenkadulle kaartava raideosuus on alkukesän aikana tehty.

Häkkäsen mukaan työt ovat edenneet aikataulussa. Tänä vuonna rakentamista hankaloittanut materiaalipula on näkynyt lähinnä betoniraudoituksessa tarvittavan teräksen toimitusten viivästymisenä. Valmistumisaikatauluun tämä ei ole kuitenkaan vaikuttanut.

– Sillan suunnitteluikä on 100 vuotta eli tästä seuraava silta tehdään sitten tulevilla vahtivuoroilla, naurahtaa Häkkänen.

Heinäkuussa Sepänkadulla asennetaan myös ajojohtimien kiinnikkeitä ja varsinaiset ajojohdinasennukset Sepänkadulta Santalahteen käynnistyvät loppukesällä.

Ratikkaliikenne Sepänkadun kautta Santalahteen on tavoitteena käynnistää elokuussa vuonna 2023.