Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tampereen ratapihan remontille EU-rahaa, mutta pääradalle ei – "2. vaiheen rakentamisen nopeuttaminen olisi kiireellisesti tarvinnut EU-rahoitusta"

Tampereen henkilöratapiha ja Tampere–Jyväskylän-rata ovat saaneet EU-rahoitusta, mutta pääradan investoinnit eivät.

Suomen valtio haki monivuotisesta Verkkojen Eurooppa -liikenneohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility) ensimmäisessä haussa rahoitustukea useille valtion hankkeille ja myös ei-valtiollisten toimijoiden hankkeille.

Euroopan komission tänään keskiviikkona julkaisemalla päätöksellä EU-rahoitusta tulee Tampereen henkilöratapihan rakentamissuunnitteluun yhteensä 6,26 miljoonaa euroa. Siitä 5,4 miljoonaa euroa on valtiolle ja loput Tampereen kaupungille ja VR:lle.

Tampere–Jyväskylä-radan kehittämiseen tulee EU-rahoitusta 3,23 miljoonaa euroa.

Pääradan Helsinki–Riihimäki-välin 2. vaiheen rakentamiseen Suomi oli hakenut 30,3 miljoonaa euroa, mutta siihen rahoituspäätös oli kielteinen.

Samoin ei-valtiollisessa haussa ollut Suomi-rata Oy:n 8,65 miljoonan euron hakemus lentoradan suunnitteluun ei saanut rahoitusta.

– Tampereen henkilöratapiha on koko Suomen raideliikenteen toimivuuden kannalta keskeinen investointikohde. Rakentamissuunnittelun rahoitus mahdollistaa investoinnin aloittamisen. Väyläviraston investointiohjelmassa se on kiireisimmässä 1A-korissa. Valtion investointirahoitusta tarvitaan 117 miljoonaa euroa. Investointia rahoittavat lisäksi Tampereen kaupunki, VR ja Fintraffic Raide Oy, toteaa Pirkanmaan maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen tiedotteessa.

Kielteinen EU-rahoituspäätös pääradan Helsinki-Riihimäki 2. vaiheen rakentamiseen oli Ahoselle suuri pettymys.

– 2. vaiheen rakentamisen nopeuttaminen olisi kiireellisesti tarvinnut EU-rahoitusta. Pääradalla on jo suuri tarve päästä edistämään myös Helsinki-Riihimäki 3. vaihetta ja Helsinki-Tampere peruskorjausta.

Maakuntajohtaja Ahonen muistuttaa Suomen pääradan kriittisestä merkityksestä maan junaliikenteessä. Sitä osoitti juhannuksena sattunut ikävä siltatöiden viivästys Lempäälässä.

– Lähes koko maan junaliikenne oli vuorokauden verran kaaoksessa. Osin raideliikenteen palautuminen normaaliksi on kestänyt jo useita päiviä.