Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Miltä tuntuu ajaa sähköpotkulaudalla humalassa? – Sähköpotkulautayhtiö Voi tuo jurriradan Tampereen Jugendtorille

Sähköpotkulautayhtiö Voi järjestää Tampereen Jugendtorilla tempauksen, jossa voi muun muassa testata turvallisesti humalassa ajamisen vaikeutta. Testiajon voi tehdä Voin kehittämällä jurriradalla.

Tempauksen tarkoituksena on muistuttaa suomalaisia alkoholin vaaroista sähköpotkulaudoilla ajettaessa.

Tilaisuus järjestetään torstaina Jugendtorilla kello 13–17. Jurriradalla käytetään niin sanottuja promillelaseja, joiden avulla käyttäjät voivat turvallisesti kokeilla, miltä ajaminen sähköpotkulaudoilla tuntuu alkoholin vaikutuksen alaisena.

– Näin voimme konkretisoida, kuinka esimerkiksi jarruttaminen tai väistäminen vaikeutuu, kun on käyttänyt alkoholia ja hypännyt skuutin selkään, Voi Technologyn operatiivinen johtaja Max Thelen kertoo yhtiön lähettämässä tiedotteessa.

Tilaisuudessa taitojaan testanneita palkitaan muun muassa arvosetelein ja kypäröillä. Voin lisäksi tapahtumassa ovat mukana Tampereen kaupunki ja Liikenneturva.

Yhtiö on teettänyt sähköpotkulautailusta kyselyn, josta käy ilmi, että suomalaisista 18 prosenttia myöntää ajaneensa sähköpotkulaudalla humalassa. Kuluttajakyselyn mukaan humalassa ajaa kaksi kertaa todennäköisemmin mies kuin nainen. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajelu on lisäksi selvästi yleisempää nuorimmissa ikäryhmissä, erityisesti 18–24-vuotiaiden keskuudessa.

– Kyselyn tulokset osoittavat selvästi, että erityisesti nuorten keskuudessa tietoisuutta humalassa ajamisen vaaroista sähköpotkulaudoilla tulee lisätä. Positiivista kuitenkin on, että enemmistö eli 82 prosenttia ei omien sanojensa mukaan ole ajanut sähköpotkulaudoilla koskaan humalassa, Max Thelen kertoo.

– Meidän mielestämme olisi tärkeää, että sähköpotkulautailuun säädettäisiin promilleraja, kuten monessa muussa maassa on jo tehty, hän lisää.

Voin kyselystä ilmenee myös, että monella saattaa olla liikennesääntöihin liittyen kerrattavaa.

– Lähes puolet vastaajista uskoo, että autoilijan on aina väistettävä sähköpotkulaudalla suojatietä ylittävää henkilöä. Näin ei kuitenkaan ole ja itse suosittelisin vahvasti, että sähköpotkulautailija vähentää selvästi vauhtia lähestyessään suojatietä ja taluttaisi sähköpotkulaudan suojatien yli. Näin toimiessaan sähköpotkulautailija rinnastetaan jalankulkijaan, jota autojen on aina väistettävä, Thelen sanoo.

Epäselvyyksiä on myös siinä, voiko toista henkilöä kuljettaa sähköpotkulaudalla. Se on nimittäin kaikissa tapauksissa kiellettyä.

– Kuitenkin kyselymme mukaan lähes 20 prosenttia uskoo, että sähköpotkulaudan kyytiin voi ottaa myös toisen henkilön, Thelen kertoo.

Voi Technologyn SynoIntillä kesäkuussa teettämään valtakunnalliseen kyselyyn vastasi 1 009 henkilöä, joista 378 oli käyttänyt aiemmin sähköpotkulautaa. Otos oli väestöä demografisesti edustava.