Ruokalähettien ajotavat ovat aiheuttaneet huolta Tampereen keskustassa. Autoja jätetään parkkiin kävelykaduille ja jalkakäytäville, eikä pysäköintimaksuja makseta. Lisäksi lähetit saattavat ajaa yksisuuntaista tietä kiellettyyn suuntaan.
Woltin Suomen maajohtaja Henrik Pankakoski kertoo, että yritys tekee mielellään yhteistyötä muun muassa pysäköinninvalvonnan kanssa ongelman ratkaisemiseksi. Keskustelua käydään myös Varastokadulla sijaitsevan verkkokauppa Wolt Marketin pysäköinnistä. Pankakoski uskoo, että hyviä ratkaisuja on löydettävissä.
– Niin sanottujen “viimeisen mailin kuljetusten” nopea yleistyminen tuo asukkaille, kauppiaille ja läheteille paljon hyvää, mutta uutena ilmiönä sitä ei hyvin ymmärrettävästi ole aiemmin voitu huomioida esimerkiksi parkkitilan määrässä tai muussa kaupunkisuunnittelussa.
Woltin läheteillä on vapaus valita oma kulkumuotonsa.
– Tämä on keskeinen osa kumppaneillemme kuuluvaa vapautta. Voimme kuitenkin vaikuttaa asiaan. Pyrimme esimerkiksi tekemään jokaisesta kuljetuksesta – niin pitkästä kuin lyhyestäkin – taloudellisesti yhtä houkuttelevia läheteille, jolloin esimerkiksi pyörän valitseminen kaupunkien keskustoissa käy järkeen.
Wolt edellyttää kaikilta kumppaneiltaan lain noudattamista. Säännöistä muistutetaan lähettien infomateriaaleissa, viestimällä ja keskustelemalla suoraan yksittäisten lähettien kanssa.
– Jos tietoomme tuodaan toistuvia rikkeitä saman kumppanin toimesta, päätämme yhteistyön kyseisen lähetin kanssa.
Foodoran viestintäpäällikkö Kyösti Hagert kertoo, että Foodoran kuljettajille annetaan säännöllisesti neuvontaa ja ohjeistusta. Myös Foodoran lähetit saavat itse päättää, mitä kulkumuotoa he käyttävät.
Yksittäisten kuljettajien käytökseen on kuitenkin vaikea puuttua.
– Meillä ei ole kuljettajiin direktio-oikeutta, sillä he toimivat yrittäjinä. Meillä on kuitenkin mahdollisuus irtisanoa sopimus, jos kuljettaja on tehnyt sopimusrikkomuksen.
Myös Foodoralla on Tampereella verkkoruokakauppa. Sen edustalle on varattu kaksi parkkipaikkaa kuljettajille.