Heikki Hietasen kisaorganisaatio paini ensin koronan, sitten Venäjän hyökkäyssodan vaikutusten kanssa.
Ensi viikolla Tampereella ja Helsingissä käynnistyvien jääkiekon miesten MM-kisojen pääsihteeri Heikki Hietanen iloitsee siitä, että katsomoihin saa ottaa täyden kapasiteetin verran ihmisiä ja koronarajoitukset eivät muutenkaan enää vaikuta järjestelyihin.
– Joukkueet eivät mene mihinkään kuplaan kisojen ajaksi, mutta yrittävät välttää turhia kontakteja ulkopuolisten ihmisten kanssa. Se on otettu huomioon muun muassa majoitusjärjestelyissä, Hietanen kertoo.
Hietasen porukka on joutunut työskentelemään viime vuodet melkoisen paineen alla. Vaihtuviin koronatilanteisiin reagoimisen lisäksi Venäjän helmikuussa käynnistämä hyökkäyssota Ukrainaan tarkoitti MM-kisojen toisen areenan, venäläisomisteisen Ilmalan jäähallin vaihtamista Helsingin jäähalliin. Venäjän ja Valko-Venäjän joukkueet korvattiin Ranskalla ja Itävallalla.
– Toisen pelipaikan vaihtaminen viime hetkessä aiheutti meille suuren työn. Tampereellahan kaikki on ollut koko ajan valmista, Heikki Hietanen toteaa.
Venäläisturistien varaan oli laskettu paljon.
MM-kisojen lipunmyyntitavoite ennen toisen areenan vaihtumista oli 500 000 lippua. Tavoitteen mukaan niistä 350 000 oli tarkoitus saada myytyä pääisäntäkaupunki Tampereen Nokia-areenalle ja 150 000 entiselle Hartwall-areenalle.
Heikki Hietanen sanoo, että vaikka Helsingin MM-kisaottelut siirtyivät pienempään Nordenskiöldinkadun jäähalliin, yltänee organisaatio yhä tavoitteeseensa.
– Jäämme Helsingin suhteen tavoitteesta hieman, sillä venäläisturistien varaan oli laskettu paljon. Toisaalta siitä syystä hallin katsomokapasiteetti 8400 on nyt oikein sopiva.
– Jos koronaa ei olisi ollut niin kansainväliset ryhmät olisivat varanneet etukäteen matkoja. Maahantulorajoitusten takia kansainvälisen markkinan myynti lähti liikkeelle hyvin myöhään, Hietanen toteaa.
Suomi on viimeksi isännöinyt jääkiekon miesten MM-kisoja kokonaan uudella peliareenalla vuonna 1997, jolloin Hartwall-areena oli juuri valmistunut. Nyt vastaava uutuudenviehätys on edessä Tampereella.
– Kansainvälisten toimijoiden toiveet lisääntyvät ja esimerkiksi tilavaatimukset kasvavat vuosi vuodelta. Uudella areenalla on moni sellainen asia jo valmiiksi mietittynä, Hietanen sanoo.
– Moderni areena tarkoittaa useita vanhaa parempia käytännön asioita. Esimerkiksi Nokia-areenan digitaalisuus tuo uusia mahdollisuuksia ja helpottaa. Meidän ei tarvitse peitellä mainoksia, vaan saamme napin painalluksella MM-kisojen kumppanien mainokset esille.
Nokia-areenan aulaan pääsee normaalitilanteessa areenan aukioloaikojen puitteissa, mutta MM-kisojen aikana ei. Lipuntarkastus on silloin turvatarkastuksen kanssa heti ulko-ovilla.