Nokialainen kansanedustaja Marko Asell (sd.) pitää ajokorttilain uudistamista nuorten kuljettajien osalta erittäin tarpeellisena.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) esittää uudistuksessa, että 17-vuotiaiden osalta nykyisestä lupamenettelystä luovutaan tarpeettomana, koska 90–95 prosenttia hakijoista saa lain perusteella luvan.
Jatkossa luvan saisi huoltajan suostumuksella, mutta 17-vuotiaiden ajokorttiin esitetään rajoituksia, joilla parannetaan liikenneturvallisuutta.
17-vuotias kuljettaja joutuisi käyttämään nuoren kuljettajan merkkiä ajoneuvossa, ajaminen olisi kielletty öisin kello 00–05 välillä ja matkustajia saisi olla kyydissä vain yksi.
Rajoituksilla halutaan estää tilanne, jossa 17-vuotias joutuisi yöaikaan juoppokuskiksi ja kaveriporukan ryhmäpaineen alle. Vakavissa liikenneonnettomuuksissa nämä ovat juuri yleisiä taustatekijöitä. Rajoitukset poistuisivat automaattisesti kuljettajan täytettyä 18 vuotta.
– Olen puhunut jo vuosia liikenneturvallisuuden parantamisesta. Erityisesti nuorten kuljettajien osalta on ollut havaittavissa kaveriporukassa tapahtuvia vakavaa piittaamattomuutta, mikä on johtanut jopa kuolonkolareihin. Erityisen tyytyväinen olen pakolliseen ajoharjoitteluun, mikään simulaattori ei pysty korvaamaan todellisia tilanteita esimerkiksi liukkaalla tiellä, Asell sanoo tiedotteessa.
Lisäksi B-ajokortin koulutukseen sisällytettäisiin simulaattorin sijaan pakollinen ajorataharjoittelu, mikäli rata käytettävissä 80 km säteellä. Ajokieltoon määrättyjen kuljettajien pakollinen lisäkoulutus laajennettaisiin autojen ja moottoripyöräluokkien lisäksi myös mopoja, mopoautoja ja traktoriluokkia.