300 leijaa kadun yllä – tältä näyttävät Tampereen kesäkadut: "Toivottavasti saamme tästä yhtä instagrammattavan kohteen, mitä sateenvarjokadut ovat Euroopassa"
Tampereen kesäkatujen rakentaminen alkaa maanantaina 25. huhtikuuta. Kesäkatukokeilussa ovat mukana Aleksis Kiven katu, Kuninkaankatu ja Tuomiokirkonkatu. Kesäkatujen on tarkoitus valmistua 11. toukokuuta mennessä.
Aleksis Kiven kadulla kokeilua jatketaan kesän 2021 mukaisella toteutuksella. Katualueelle viihtyisyyttä lisätään kukkaistutuksilla ja ravintolaterasseilla. Suomen kansalliskirjailijan mukaan nimetylle kadulle tuodaan myös Maija Kovarin sanataideteos "Kosken kuulemat". Hidaskadun mukaisesti ajonopeus on 30 km/h.
Kuninkaankatu otetaan enemmän kahviloiden ja ravintoloiden asiakkaiden käyttöön, kun osa terasseista sijoitetaan keskemmälle kävelykatua. Ravintolatarjonta kadun varrella myös kasvaa, kun Kauppakadun päädyssä avautuu uusi ravintolakoju. Katu koristellaan muun muassa värikkäillä istutuksilla ja näyttävillä ripustuksilla.
– Suunnitteilla on kiinnittää kadun yläpuolelle noin 300 leijaa. Toivottavasti saamme tästä yhtä instagrammattavan kohteen, mitä sateenvarjokadut ovat Euroopassa, kuvailee hankekehityspäällikkö Mikko Siitonen tiedotteessa.
Tuomiokirkonkatu toimii jääkiekon MM-kisojen virallisena kisakatuna. Kisailmeen mukainen värimaailma toistuu muun muassa kadun varrelle ripustettavissa kankaissa, asfalttimaalauksissa sekä kukkaistutuksissa.
– Kisakadun rooli on houkutella Nokia-areenan ja keskustan välillä kulkevia ihmisvirtoja Tuomiokirkonkadulle. Se on Rautatienkatua rauhallisempi kulkuyhteys ja kadun varrella on palveluita sekä terasseja, kertoo hankekehityspäällikkö Henri Väänänen tiedotteessa.
Kisakadun järjestelyt vaikuttavat myös liikenteeseen, sillä 13.–29. toukokuuta Verkatehtaankadun ja Otavalankadun väli on kävelykatu. Kisojen jälkeen väli muutetaan hidaskaduksi.
Kesäkatujen vaikutukset tutkitaan yritys- ja kävijäkyselyillä. Kyselyistä saadut tulokset antavat suuntaa katualueiden tulevaisuudelle ja mahdollisten pysyvien muutosten toteuttamiselle.
– Tarkoitus on testata millaisilla ratkaisuilla saadaan lisää sykettä ja viihtyisyyttä Tampereen keskustaan, joka korreloi suoraan yritysten, asukkaiden ja vieraiden hyödyksi, summaavat Siitonen ja Väänänen.
Kesällä 2021 toteutettu Aleksis Kiven kadun hidaskatukokeilu näytti mallia, millaisia tuloksia väliaikaisella kesäkatupilotilla voidaan saada. Pilotista tehdyn tutkimuksen mukaan kokeilu kasvatti kadun varrella toimivien yritysten liiketoimintaa, lisäsi merkittävästi kadun viihtyisyyttä ja sen houkuttelevuutta niin kulkuyhteytenä kuin asiointipaikkana.