Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kaupunkipyörät puhuttavat Hervannassa – Miten kaupunkipyöräaseman voi perustaa risteykseen ja pysäköintikieltoalueelle? Näin kaupunki vastaa

Pyöräily: Kaupunkipyörien asemaverkosto laajeni Hervantaan. Osa telineiden sijainnista hämmentää, sillä niitä on paikoissa, joissa pysäköinti on kielletty.

Hervanta

Uusien kaupunkipyöräasemien sijoittelu on herättänyt ihmetystä Hervannassa. Esimerkiksi Arkkitehdinkadulle ilmestynyt teline vaikuttaisi olevan risteysalueella, missä ainakin autojen parkkeeraaminen on kiellettyä.

Pysäköinnin mahdollistava liikennemerkki sijoittuu aseman keskivaiheille.

– Kuulostaa siltä, että se ei ole ihan oikeassa paikassa. Se on suunniteltu laitettavaksi siihen kohtaan, missä pysäköinti on sallittua. Aseman sijoitteluun tehdään pieniä korjauksia mahdollisimman pian, Tampereen kaupungin liikennesuunnittelija Jukka Uusitalo kertoo.

Näyttelijänkadun teline on niin ikään kummastuttanut, sillä se on ilmestynyt paikkaan, jossa on talviaikainen, 30.4. asti voimassa oleva pysäköintikieltomerkki.

– Tässä on se hankaluus, että kaupunkipyöräkausi alkaa jo 15. huhtikuuta. Teline on kuitenkin pääosan ajasta sallitulla paikalla, Uusitalo kertoo.

Hän muistuttaa, että telineistä kannattaa lähettää palautetta suoraan kaupungille, sillä telineitä on mahdollista siirtää.

– Palautteita kuunnellaan herkällä korvalla. Viime kaudella siirsimme muutamaa asemaa kesken kauden. Tänä vuonna palautteita on tullut toistaiseksi vähän. Yleensä palautteissa toivotaan uusia asemia alueille, joissa niitä ei vielä ole.

Kaupunkipyöräasemien sijoittelussa on käytetty yhdyskuntalautakunnassa hyväksyttyjä tarkkoja kriteereitä. Suunnittelun taustalla on käytetty muun muassa asukaskyselyn tuloksia, väestö- ja työpaikkatietoja, pyöräliikennemääriä ja viime vuoden kokemuksia. Erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, että kaupunkipyöräjärjestelmä kytkeytyy kaupungin joukkoliikennetarjontaan.

– Viime vuonna suosituimmat asemat olivat Lapinniemen ranta, Kuninkaankulma Kuninkaankadulla, rautatieasema, Kuninkaankadun ja Hallituskadun kulmaus Sokoksen takana ja Rongankatu alikulkutunnelin kohdalla, Uusitalo luettelee.

Tampereen kaupunkipyöräkausi käynnistyi pääsiäisenä. Asemia on tällä kaudella 95, kun niitä viime kesänä oli noin 80. Pyöriä on yhteensä 700 kappaletta.

Kaupunkipyörien asemaverkostoa laajennettiin tänä vuonna Hervantaan sekä keskustan ja Hervannan välille Nekalaan, Muotialaan, Turtolaan, Hallilaan ja Lukonmäkeen. Viime kauden asemat keskusta-alueella, Härmälässä, Kaupissa ja Hakametsässä pysyvät pääosin ennallaan.

Tulevaisuuden tavoitteena on kaupunkipyöräjärjestelmän laajentaminen koko kantakaupungin alueella siten, että käytössä on noin 1 100–1 300 kaupunkipyörää ja 110–130 asemaa.