Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kuusi pysäköintipaikkaa lisää, pyörätien linjauksia suoristettu, erotuskaista, katupuita säilyy... – Tällainen on on äänestetty, muutettu ja nyt hyväksytty Rongankadun katusuunnitelma

Rongankadun katusuunnitelma hyväksyttiin Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnassa keskiviikkona, mutta muutettuna.

Katusuunnitelmaa muutetaan siten, että Rongankadulle Tuomiokirkonkadun ja Pellavatehtaankadun väliselle osuudelle lisätään kuusi kadunsuuntaisia pysäköintipaikkaa katualueen keskellä olevien nykyisten katupuiden väliin.

Muutettu suunnitelma hyväksyttiin palautusäänestyksen jälkeen äänin 9–3.

Nähtävillä olon jälkeen suunnitelmaan tehtiin jonkin verran muutoksia.

Katusuunnitelma on tehty Rongankadun uusimista varten, ja se ulottuu Valssipadonraittiin asti Koskitalon ja Tammerin edustalle saakka.

Siitä eteenpäin aluetta on suunniteltu toisessa, Lapintien risteysalueen katusuunnitelmassa, joka hyväksyttiin jo 5. huhtikuuta.

Rongankadun ja Rautatienkadun liittymän rakennetta on muutettu siten, että pyörätien linjausta on suoristettu siirtämällä väylää Rautatienkadun itäpuolella pohjoisemmaksi, liittymäalueelle on lisätty liikenneturvallisuuteen liittyviä yliajettavia kiveyksiä ja pyöräpysäköinnin järjestelyihin on tehty pieniä muutoksia.

Katuosuudelle Valssipadonraitti–Pellavatehtaankatu on lisätty erotuskaista pyörätien ja jalkakäytävän väliin, Pellavatehtaankadun liittymän tuntumassa pyörätien linjausta on muutettu ja liikenteen ohjaukseen on tehty muutoksia, jotka selkeyttävät muun muassa liikenteen väistämisvelvollisuuksia, vastavirtapyöräilyn järjestelyjä ja mahdollistavat huoltoliikenteen vaatimat niin sanotut huoltotaskut.

Katusuunnitelman lähtökohtana on ollut yhdyskuntalautakunnan 23.3.2021 hyväksymä Rongankadun yleissuunnitelma. Hyväksyttyä yleissuunnitelmavaihtoehtoa on kehitetty lautakunnan esittämän toivomusponnen mukaisesti liikenneturvallisemmaksi huomioiden kadun rooli joukko- ja pelastusliikennereittinä.

Rongankadun suunnitellun katuosuuden pituus on noin 390 metriä. Katusuunnitelman mukaan katuosuudella Satakunnankatu–Pellavatehtaankatu asfalttipäällysteisen ajoradan leveys on 7 metriä. Katuosuudella Pellavatehtaankatu–Rautatienkatu on kaksi ajorataa viheralueen molemmilla puolilla. Molempien ajoratojen leveys on 4 metriä.

Rongankadun linja-autopysäkit on sijoitettu katuosuudelle Tuomiokirkonkatu– Rautatienkatu. Kadunvarsipysäköintiä on osoitettu kadun molemmille reunoille katuosuudella Pellavatehtaankatu–Tuomiokirkonkatu. Rongankadun ja Rautatienkadun liittymä on suunniteltu valo-ohjatuksi katuliittymäksi.

Katusuunnitelman mukaan Rongankadun läpi kulkeva pyörätie on katuosuudella Pellavatehtaankadusta länteen ajoradan eteläreunalla ja on tällä osuudella 3– 4 metriä leveä. Katuosuudella Pellavatehtaankadusta itään pyörätie on ajoratojen välissä olevan viheralueen keskellä ja on tällä osuudella 4 metriä leveä. Rongankadun pyörätieosuuden pinta on kokonaisuudessaan sävyasfalttia. Pyörätien kulkusuunnat erotellaan toisistaan ajoratamerkintöjen avulla.

Katualueen molemmilla reunoilla olevien jalkakäytävien leveys on 2,5–5,4 metriä. Jalkakäytävien pintamateriaali on betonilaatoitus.

Katuosuudella Pellavatehtaankatu–Tuomiokirkonkatu nykyiset katualueen keskellä olevat puut säilytetään. Kadun reunoille pysäköintipaikkojen väliin sekä katuosuudelle Tuomiokirkonkatu–Rautatienkatu kadun keskialueelle istutetaan uusia puita.

Katutilassa tarpeellisille kalusteille kuten pysäkkikatoksille, penkeille ja pyörätelineille on varattu omat sijoituspaikat. Rongankadun ko. katuosuuden katuvalaistus uusitaan. Kadun pintavedet johdetaan pinnan kallistusten ja reunakivien avulla hulevesiviemäriin.

Rongankadun katuosuus sisältyy kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2022 vuosisuunnitelmaan ja vuoden 2023 alustavaan vuosisuunnitelmaan. Katusuunnitelman kustannusarvio on noin 1 811 000 euroa.