Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätös: Yksi silta yli Teiskontien suunnitteluun – Pirkkala–Linnainmaa-ratikasta vertailuun kolme vaihtoehtoa

Pirkkala–Linnainmaa raitiotien hankesuunnittelu sai tavoiteaikataulun, sillan paikkoja ja vertailuvaihtoehdot, kun Tampereen kaupunginhallitus käsitteli ja hyväksyi hankesuunnitelman väliraportin Tampereen osalta tiistaina.

Suunnittelun tavoiteaikataulu on helmikuun 2023 loppuun mennessä.

Teiskontien ylitys Alasjärven kohdalla suunnitellaan yhdelle sillalle. Valtatie 9 ylitettäisiin Pappilan risteyssillan pohjoispuolelle tulevalla uudella raitiotiesillalla.

Väliraportista molemmat kunnat hyväksyivät hankesuunnitelman vaihtoehtoasetelman periaatteet sekä Linnainmaan varikkotoimintojen toteutusperiaatteen. 20 vaunun varikkoa laajennusvaralla suunnitellaan Heikkilänkadun ja Teiskontien väliselle alueelle.

Linnainmaan joukkoliikenneterminaali on tulossa Mäentakusenkadulle, ja sen tarkemmat katujärjestelyt suunnitellaan katusuunnitelmien yhteydessä. Myös Pirkkalan Partolaan on suunniteltu vaihtoterminaalia.

Hankesuunnitelman yhteydessä tehdään vertailu ja vaikutusten arviointi kolmesta vaihtoehdosta.

Vaihtoehdossa 0+ raitiotielinjaa 1 Sorin aukio–Kaupin Kampus ei ole jatkettu vuoteen 2050 mennessä. Vertailuvaihtoehdossa on nykyisen kaltainen, maankäytön kasvuun vastaava kehitetty bussilinjasto.

Vertailuvaihtoehdossa 1 raitiotie rakennetaan vuoteen 2030 mennessä osuudelle Pirkkalan Suuppa–Tampereen Linnainmaa.

Vaihtoehdossa 2 raitiotie toteutetaan vaiheittain Pirkkalassa. Vuoteen 2030 mennessä toteutetaan raitiotie Partola–Linnainmaa ja arviolta vuoteen 2035 mennessä Pirkkalassa jatkolinja Partolasta Suupalle.

Hankesuunnittelussa tehdään tekninen suunnitelma sekä kattava vaikutusten arviointi, vaihtoehtovertailu ja hyötykustannuslaskelma, jonka perusteella Tampereen ja Pirkkalan kunnanvaltuustot voivat päättää raitiotien toteutussuunnittelusta keväällä 2023.

Mikäli valmis hankesuunnitelma hyväksytään Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa ja jatkosuunnittelusta päätetään samassa yhteydessä, niin raitiotien Pirkkala–Linnainmaa toteutussuunnittelu on mahdollista aloittaa vuoden 2023 aikana. Suunnitteluvalmius valtuustojen investointipäätöksentekoon olisi tällä aikataululla saavutettavissa lokakuuhun 2024 mennessä.

Tampere ja Pirkkala teettävät yhdessä raitiotien hankesuunnitelmaa. Suunnitelma on jatkoa raitiotien seudulliselle yleissuunnitelmalle, joka laadittiin 2019–2021 Tampereen, Pirkkalan, Ylöjärven ja Kangasalan yhteistyönä. Raitiotien seudullista suunnittelutyötä koordinoi 1.1.2022 alkaen Tampereen Raitiotie Oy kuntien maksamaa hallintovastiketta vastaan.