Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kalevantiestä on tulossa kaksikaistainen – "Jo nykyisin vaihtoehtoisia ajoreittejä Kalevantielle Kangasalan suunnalta saavuttaessa ovat..."

Autoilijat joutuvat aiempaa ahtaammalle, mutta jalankulkijoille ja pyöräilijöille koittavat paremmat ajat. Muutosten toteuttamisaikataulu on vielä toistaiseksi auki.

Kalevantien ajokaistoja ollaan vähentämässä neljästä kahteen. Toteutuessaan muutos koskisi Kalevantiellä noin kolmen kilometrin pituista väliä, joka alkaa Yliopistonkadun risteyksestä ja päättyy Hervannan valtaväylän rampille.

Muutoksen yhtenä tarkoituksena on, että osa autoilijoista valitsee jonkun muun reitin Tampereen keskustaan.

Kalevantie on erityisen suosittu läpiajokatu. Tämä on käynyt ilmi, kun kadulla on kuvattu autojen rekisterikilpiä ja selvitetty, miltä postinumeroalueilta autoilijat tulevat.

Kalevantietä käytetään läpiajokatuna muun muassa pitkän matkan liikenteessä. Autoja tulee paljon esimerkiksi Kangasalan suunnalta ja jopa Pälkäneeltä saakka.

–  Jo nykyisin vaihtoehtoisia ajoreittejä Kalevantielle Kangasalan suunnalta saavuttaessa ovat esimerkiksi valtatie 12, itäinen ohikulkutie tai Sammon valtatie, Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Heljä Aarnikko kertoo.

Kalevantie on nykyisellään vilkkaasti liikennöity. Liikennemäärä on noin 7 000–13 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Jalankulkijoiden tilanne on lohduton.

– Katu on vilkasliikenteinen myös tulevaisuudessa, mikä on huomioitu yleissuunnitelmassa esitetyissä ratkaisuissa.

Kalevantien yleissuunnitelmaluonnoksessa todetaan, että kaksikaistaiseksi muutettavalla Kalevantiellä ”voi ilmetä ajoittaista ruuhkautumisherkkyyttä”.

– Tämä tarkoittaa siis sitä, että tyypillisinä ruuhka-aikoina eli arkisin kello 7.30–9 ja 16.30–17 liikenne voi ruuhkautua hetkellisesti, Aarnikko selventää.

Kalevantien muuttaminen kaksikaistaiseksi on autoilijoille iso muutos. Aarnikko muistuttaa, että sitä vastoin kävelijöiden ja pyöräilijöiden tilanne paranee huomattavasti.

– Jalankulkijoiden tämänhetkinen tilanne on lohduton ja vaarallinen. Suojateitä on vähän, ja matka tien yli on pitkä, eikä kaikilla suojateillä ole liikennevaloja ylittämistä turvaamassa.

Jalankulku ja pyöräily on tarkoitus erottaa toisistaan. Kadun eteläpuolelle tulee erillinen, noin kolme metriä leveä väylä, joka vastaa pyöräilyn pääreitin tasoa.

Aarnikon mukaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tilannetta ei voi parantaa muuten kuin vähentämällä ajokaistoja.

– Tilaa on liian vähän. Kalevantie sijoittuu hautausmaan kohdalla valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön (RKY) ja rajautuu Kalevanrinteen kohdalla kiinteä muinaisjäännös -alueeseen.

Kalevantielle on tarkoitus rakentaa myös 360 metriä pitkä melueste. Muuri tulisi Karjalanpuiston ja Kiinanmuurin kohdalle.

– Kalevantien liikennemäärä pysyy kaksikaistaisuudesta huolimatta niin suurena, että melueste tarvitaan.

Melueste tulisi Kalevantien pohjoisreunaan. Sen korkeus on länsipäässä kaksi metriä ja itäpäässä metrin. Meluaidan rakennusmateriaaliksi on esitetty tiilirakennetta, jonka yläosa korkeammalla osuudella olisi läpinäkyvä.