Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Liikennevalot pois, tilalle liikenneympyrä – lautakunta hyväksyi Lapintien ympyrän mahdollistavan suunnitelman

Lapintien kiertoliittymän mahdollistava katusuunnitelma hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnassa tiistaina kustannusarvioineen. Suunnittelualueella korvataan nykyinen valo-ohjattu liittymä korotetulla kiertoliittymällä. Lautakunnan toivomusponnen mukaan liikenneympyrän katusuunnitelmaan varmistetaan mahdollisuus toteuttaa siihen sopiva taideteos yhteistyössä Tampereen Teknillisen seuran kanssa.

Katusuunnitelma rajautuu lännessä Satakunnankadun siltaan, pohjoisessa Kelloportinkatuun ja Palokunnankatuun, idässä noin 60 metriä Rautatienkadun suuntaan ja etelässä noin 60 metriä Rongankadun suuntaan, jossa alue liittyy Rongankadun katusuunnitelmaan.

Lokakuussa nähtävillä olleeseen suunnitelmaan on tehty joitakin muutoksia. Lapintien ja Kelloportinkadun liittymässä Kelloportinkadun ylittävää suojatien ja pyörätien jatketta on korotettu. Lisäksi on tehty reunakivilinjojen muutoksia, pyörätien geometriaa on muutettu ja parannettu pyörätien ohjautumista Työnpuiston ja Valssipadonraitin suuntaan.

Pyöräilijöiden ohjautumista oikealle reitille on parannettu Rongankadun ja Valssipadonraitin liittymässä. Lisäksi koko suunnitelma-alueella on parannettu jalankulkijoiden esteettömään liikkumiseen liittyviä ratkaisuja.

Katusuunnitelman mukaan toteutettavan kiertoliittymän korotettu liittymäalue on Rongankatu–Lapintie suuntaisesti noin 68 metriä ja Satakunnankadun suuntaisesti noin 72 metriä. Kiertoliittymän kiertotilan leveys on 9,0 metriä, josta ajorataa on 4,5 metriä ja tarvittaessa yliajettavaa osuutta 4,5 metriä.

Kiertoliittymän poistumishaaroissa on yliajettavat saarekkeet hidastamassa ajonopeuksia. Kiertoliittymän keskelle toteutetaan valaistu matala istutus- tai taideaihe. Kiertoliittymän kivettävät pinnat toteutetaan luonnonkivellä. Kiertoliittymän saarekkeet toteutetaan niin ikään luonnonkivellä.

Katusuunnitelman mukaan jalkakäytävien nykyinen asfalttipinta korvataan betonikiveyksellä. Hotelli Tammerin ja Tampereen keskuspaloaseman edustalla olevat aukiomaiset alueet kivetään erikoisladonnalla luonnonkivillä. Aukioiden ilme sovitetaan yhteen.

Hotelli Tammerin edessä olevat nykyiset koivut on esitetty poistettavaksi. Tilalle istutetaan uudet, hieman matalammat lehtipuut, jolloin nykyisten puiden taakse jäävä hotelli Tammerin päätyfasadi näkyy nykyistä paremmin Satakunnansillan suunnasta. Uusien puuistutusten ja hotellin edustan vinopysäköintipaikkojen väliin tulee kävely-yhteys Satakunnankadun ylittävän suojatien ja Rongankadun itäreunan jalkakäytävän välille.

Paloaseman edessä olevat kaksi muotoon leikattua lehmusta säilytetään. Samoin Työnpuistossa Lapintien varressa sekä Rongankadun ja Valssipadonraitin risteyksessä olevat lehtipuut säilyvät. Työnpuiston vanhojen puiden kasvuedellytysten turvaamiseksi puiston ja jalkakäytävän reunaan rakennetaan osittain matala tukimuuri. Kiertoliittymän suojatiet sekä Rongankadun ja Lapintien jalkakäytäväosuudet rakennetaan esteettömiksi.

Satakunnankadun, Lapintien ja Rongankadun katuliittymän nykyiset liikennevalot puretaan. Kiertoliittymän tulosuuntien korotusviisteiden läheisyyteen rakennetaan liikennevalot, joilla pysäytetään liikenne kaikilta tulosuunnilta liittymäalueen läheisyydessä olevan pelastuslaitoksen hälytysajoneuvojen tarpeiden mukaan. Liittymäalueen valaistus uusitaan.

Lapintien eteläisimmän katuosuuden katutilaa jäsennellään siirtämällä nykyisiä pysäkkejä ja pysäköintiruutuja. Tällä katuosuudella Lapintien ajoradan leveys on 8–8,5 metriä, pysäköinti tai pysäkit kolme metriä ja jalkakäytävät 3–4,3 metriä leveät.

Katujen pintavedet johdetaan pinnan kallistusten ja reunakivien avulla hulevesiviemäriin. Lapintien katuosuus sisältyy kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2023 alustavaan vuosisuunnitelmaan. Katusuunnitelman kustannusarvio on noin 1 003 000 euroa.

Lapintien liikenneympyrä: hitti vai huti? Puolueet eri mieltä – "Liikenneympyrä on vieras ratkaisutapa historiallisessa, urbaanissa kaupunkiympäristössä..."