Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Silta vai kaksi Teiskontien yli? – Näin ratikka voisi kulkea Taysilta Linnainmaalle

Liikenne: Suunnittelijoiden pöydällä on useita vaihtoehtoja ratikkalinjan 1 jatkamisesta Linnainmaalle.

Raitiotien hankesuunnitelman vaihtoehdot linjalla 1 välillä Pirkkala-Linnainmaa ovat ehdolla Tampereen kaupunginhallituksen ja Pirkkalan kunnanhallituksen kokouksiin huhtikuussa pääsiäisen molemmin puolin.

Tamperelainen esittelee nyt Kaupin kampuksen ja Linnainmaan välisen raitiotieosuuden vaihtoehtoja Tampereen Raitiotie Oy:n kehityspäällikkö Ville-Mikael Tuomisen avustamana.

Teiskontien (valtatien 12) ylittävästä sillasta on kehitetty kaksi sijainniltaan vaihtoehtoista ratkaisua.

Ensimmäinen vaihtoehto vaatii kaksi siltaa. Ratikan rata kulkisi Linnainmaan suunnasta tullessa Teiskontien eteläpuolella ja ylittäisi tien sillalla melko pian Heikkilänkadun ja Luhtaankadun liittymän jälkeen. Toinen silta tulisi lännemmäksi Alasjärven laskuojan kohdalle.

Toisessa vaihtoehdossa on vain yksi silta. Ratikka jatkaisi idästä tullessa pidempään Teiskontien eteläpuolella ja ylittäisi Teiskontien ykkösvaihtoehtoa lännempänä suurin piirtein Alasjärven uimarannan kohdalla. Silta yhdistyisi laskuojan ylittävään siltaan.

– Yhden sillan vaihtoehdossa silta on noin 370 metriä pitkä, mutta kuitenkin lyhyempi kuin kahden sillan vaihtoehdon sillat yhteensä. Siltapituudet saattavat todennäköisesti vielä muuttua suunnittelun tarkentuessa, Ville-Mikael Tuominen arvioi.

Siltavaihtoehtoja vertaillaan muun muassa toteutettavuuden, raitiotien matka-ajan, kustannusten, Alasjärven eteläpuolisten alueiden luontokohteiden, seudullisen pyöräliikenteen pääreitin, kaupunkikuvan, Teiskontien tiealueen muutoksien ja johtosiirtotarpeiden kannalta.

Heikkilänkadulla ratikkaa varten täytyisi Valtatie 9:n ylittävän nykyisen Pappilan risteyssillan viereen rakentaa toinen silta.

Tämän hetkisessä suunnitelmassa on toinen silta nykyisen sillan pohjoispuolella. Nykyisellä sillalla kevyen liikenteen väylä levenisi huomattavasti ja ajoneuvoliikenne kulkisi vain idän suuntaan.

– Uudella sillalla liikkuisi ratikka molempiin suuntiin, ajoneuvoliikenne toiseen suuntaan. Lisäksi uudella sillalla olisi jalkakäytävä ja pyörätie myös Heikkilänkadun pohjoissivulla, Tuominen kertoo.

Raitiotien pysäkit Kaupin kampuksen ja Linnainmaan välillä ovat tällä hetkellä suunnitteilla tenniskeskuksen, golfkentän, Heikkilänkadun varikkoalueen ja Mäentakusenkadulle K-Citymarketin kohdalle, johon suunnitellaan merkittävää vaihtoterminaalia linja-autoille ja ratikalle.