Tampere on edelleen venäläisen hiilen kauttakulkupaikka – Nyt hiilijunien nopeuteen puututaan Pispalan kohdalla

Hiiliralli: Tärisevät ja kolisevat hiilivaunut ovat kiristäneet pispalalaisten hermoja, ja nyt junien nopeutta aiotaan laskea noin kahden kilometrin matkalla.

Verilöyly Ukrainassa jatkuu, ja niin jatkuu myös hiiliralli Venäjältä. Tosin Pispalan kohdalla junien vauhti hieman hidastuu.

Väylävirasto esittää, että junien nopeusrajoituksia lasketaan Pispalassa. Syynä on hiilivaunujen aiheuttama tärinä, joka on piinannut asukkaita vuosien ajan. Venäläisten vaunujen ohiajoa kuvaillaan Pispalassa maanjäristyksiksi.

– Esitämme, että nopeutta lasketaan nykyisestä 70:stä 50:een. Rajoitus koskisi noin kahden kilometrin pituista matkaa Lielahden ja Pispalan välillä, Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin kertoo.

Lausuntopyynnöt on tarkoitus lähettää tällä viikolla liikennöitsijöille ja Tampereen kaupungille. Lausuntojen jälkeen kestää vielä viikkoja, että uusi nopeusrajoitus tulee voimaan, sillä kulunvalvontaan on tehtävä muutoksia.

 – Olemme tosin viestittäneet, että tällä kyseisellä välillä saa jo nyt ajaa hiljempaa.

Hiiliralli on lisääntynyt Pispalan kohdalla Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Syynä on reittimuutos. Aiemmin junat täristelivät Vainikkalasta Tampereen kautta Poriin. Nyt ne kulkevat Vartiuksen raja-asemalta Oulun ja Parkanon kautta Tampereelle.

– Juna tulee Pispalan ohi Tampereelle, missä siihen vaihdetaan veturi. Sitten se lähtee Pispalan ohi Poriin. Eli samat vaunut ajavat kahdesti Pispalassa. Tämä reittimuutos tuli meillekin yllätyksenä, Nummelin kertoo.

Pispalassa asuva Tiina Hakala on hyvillään siitä, että hiilijunien nopeuteen vihdoin puututaan. Hän ei silti usko, että nopeuden alentaminen vähentää melua ja tärinää oleellisesti. Yksi syy on venäläisten vaunujen kunto.

– Vaunujen renkaissa on isoja lovia. Ihmettelen, miten sellaisilla saa ajaa Suomen raiteilla. Se ei voi tehdä radalle hyvää.

Väyläviraston Markku Nummelin kertoo, että pyörät tarkastetaan rajalla. Lisäksi Oulun välissä on kaksi mittalaitetta, joissa kaikki pyörät käydään läpi.

– Välillä on käynyt niin, että joidenkin vaunujen matka on pysäytetty. Ne on joko palautettu Venäjälle tai niitä on vajautettu eli kuormasta on poistettu hiiltä. Poistaminen on tosin aina ongelmallista, sillä hiili pölyää.

Hiilikuljetuksia toteuttaa Suomessa Rauanheimo. Yrityksen toimitusjohtaja Tero Kosonen kertoo, etteivät sanktiot koske tällä hetkellä hiiltä eli kuljetuksia jatketaan toistaiseksi.

– Meillä on sitovat sopimukset asiakkaiden kanssa, emmekä voi irrottautua niistä yksipuolisesti.

Tampereen kautta kulkee arkipäivisin kaksi kuormajunaa lastinaan kivihiiltä. Valtaosa Rauanheimon kuljettamasta hiilestä on peräisin Venäjältä, ja hiili päätyy Keski-Eurooppaan metalliteollisuuden käyttöön.

– Seuraamme jatkuvasti, mikä sanktioiden tilanne on. Jos EU asettaa rajoituksia, toimimme niiden mukaisesti.

Tamperelainen kirjoitti venäläisistä hiilivaunuista ensimmäisen kerran vuonna 2018. Juttuun haastateltu Epilässä asuva Janne Juha kertoo nyt, ettei juuri mikään ole muuttunut näiden vuosien aikana. Vaikka kalusto vaikuttaa uudemmalta, astiat kilisevät edelleen kaapissa, kun hiilijuna rymistää ohi.

– Ihmettelin silloin ja ihmettelen edelleen eniten sitä kaksinaamaisuutta, joka hiileen liittyy. Puhutaan ilmastonmuutoksesta, mutta tehdään toista. Edes sodalla ei näyttäisi olevan mitään vaikutusta, hän huokaa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut