Hämeenkadulle Tampereen ensimmäiset pyöräilijöiden liikennevalot – "Liikennevalo-ohjaus tarvitaan, jotta pyöräilijät voivat ylittää Hämeenkadun turvallisesti pohjoisesta etelän suuntaan"

Pyöräily: Liikennevalot tarvitaan, jotta kaksisuuntainen pyöräliikenne mahdollistuu Pellavatehtaankadulla ja Hämeenkadun ylitys tapahtuu turvallisesti.

Tampereelle on tulossa ensimmäiset pyöräilijöille tarkoitetut liikennevalot. Valot asennetaan Hämeenkadun ja Pellavatehtaankadun risteykseen. Asennus tapahtuu samassa yhteydessä, kun Pellavatehtaankadun yksisuuntainen ajorata muutetaan pyöräilijöille kaksisuuntaiseksi.

– Liikennevalo-ohjaus tarvitaan, jotta pyöräilijät voivat ylittää Hämeenkadun turvallisesti pohjoisesta etelän suuntaan, Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimelä kertoo.

Liikennevalot ovat käytössä todennäköisesti jo toukokuussa. Aikataulu on tosin vielä avoin, sillä materiaalien toimituksissa voi olla viivettä.

Pyöräilijöille tarkoitetut liikennevalot tunnistaa pyöräilijää esittävästä symbolista.

– Tällaisia valoja on muualla Suomessa, mutta ei kovin paljon. Ne sopivat tietynlaisiin paikkoihin, Tampereen kaupungin projektipäällikkö Mika Kulmala kertoo.

Liikennevalojen toimintalogiikka on sellainen, että järjestelmä tunnistaa pyöräilijän, kun tämä ajaa ilmaisimen ohi. Tunnistus edellyttää, että pyöräilijä ajaa ajoradalla.

– Pyöräilijän ilmaisu on haastavampaa kuin auton, sillä autoissa on enemmän metallia.

Liikennevaloissa on painonappi siltä varalta, jos ilmaisin ei jostakin syystä tunnista pyöräilijää.

Kaksisuuntaista pyöräliikennettä on tulossa Pellavatehtaankadun ja Verkatehtaankadun lisäksi neljään muuhun paikkaan, missä muu ajoneuvoliikenne on yksisuuntaista. Kaksisuuntaisuuden mahdollistavat liikennemerkit pyritään asentamaan paikoilleen ennen kesää.

Seimelä kertoo, että uudet kohteet on valittu vuonna 2020 tehdyn selvityksen perusteella.

– Siinä käytiin läpi kaikki Tampereen yksisuuntaiset kadut ja arvioitiin, miten ne soveltuvat kaksisuuntaiseen pyöräliikenteeseen. Parhaiten siihen soveltuvat sellaiset kadut, joissa nopeusrajoitus on alhainen ja autoliikennettä on kohtuullisen vähän.

Tampereella on selvitetty myös, miten kaksisuuntainen pyöräliikenne on sujunut. Kokemukset ovat olleet hyviä, eikä negatiivista palautetta ole tullut.

– Pyöräliikenne on lisääntynyt tällaisilla katuosuuksilla. Toinen huomio on se, että näillä osuuksilla jalkakäytävillä pyöräily on vähentynyt.

Seimelä muistuttaa, että muutokset keskustan liikennejärjestelyissä edellyttävät kaikilta liikenteessä liikkujilta tarkkaavaisuutta. Yksi huomionarvoinen paikka on Aleksanterinkadun ja Kyttälänkadun risteys.

– Kun pyöräilijä ajaa tähän risteykseen lännen suunnasta, pyöräilijällä on etuajo-oikeus. Eli tarkkana pitää olla, sillä muuttuneet liikennejärjestelyt mahdollistavat pyöräilijöiden tulon suunnista, joista heitä ei ole aiemmin tullut.

Lisätietoa

Kaksisuuntainen pyöräliikenne näille yksisuuntaisille kaduille

Mustanlahdenkatu välillä Puutarhakatu–Pirkankatu

Hallituskatu välillä Papinkatu–Mariankatu

Papinkatu välillä Hallituskatu–Eteläpuisto

Pellavatehtaankatu välillä Pellavatehtaankatu 8–Verkatehtaankatu

Verkatehtaankatu välillä Aleksanterinkatu–Hatanpään valtatie

Lisäksi Tampereella on vuonna 2020 tehtyjä osuuksia, joissa kaksisuuntainen pyöräliikenne on mahdollista yksisuuntaisilla kaduilla.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut