Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uusi toimitusjohtaja: Messut ympärivuotisiksi – "Pitää pystyä tuottamaan lisäarvoa ja sisältöä kalenterivuoden ympäri”

Näkökulma: Messujen pitää tarjota asiakkaille lisäarvoa muutenkin kuin vain kolme päivän ajan vuodessa, linjaa Tuomas Räsänen.

Messut eivät tulevaisuudessa kestä vain muutamaa päivää vuodessa, vaan niiden on tarjottava asiakkailleen hyötyjä ympäri vuoden.

Näin sanoo Tampereen Messut Oy:n toimitusjohtajana vuoden vaihteessa aloittanut Tuomas Räsänen.

– Messut ovat ennen kaikkea asiakasyhteisö, jolle pitää pystyä tuottamaan lisäarvoa ja sisältöä kalenterivuoden ympäri.

Räsäsen mukaan messuyhtiön tehtävänä on tarjota messuasiakkaille mahdollisuudet yhteydenpitoon, hyvien käytäntöjen ja ideoiden vaihtoon vuoden ympäri. Näitä voidaan tukea muun muassa webinaari-tilaisuuksilla.

Vaikka yhteydenpito messujen ulkopuolella on pääosin virtuaalista, ei Räsänen usko messujen siirtyvän verkkoon.

– Virtuaalisuus tuo lähinnä liitännäispalveluja, sillä kannattavia liiketoimintamalleja pelkästään virtuaalisille messuilla ei ole löytynyt. Laadukkaat kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset ja verkostoituminen messuilla ovat edelleenkin kaiken lähtökohta yleisön mielenkiinnon ohella. Elämyksille, verkostoitumiselle ja oppimiselle on vahva tilaus tulevaisuudessa.

Vuoden vaihteessa Tampereen Messujen toimitusjohtajana aloittanut Räsänen pääsee aloittamaan messu-uransa Hevoset-messuilla 9.–10. huhtikuuta.

Vielä vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden messut siirrettiin tulevaisuuteen koronan takia.

– Koronalla on vielä kahdenlainen vaikutus messuyleisöön. Osa pelkää varmasti vielä yleisötapahtumia, mutta osalla on nyt patoutunut tarve päästä tapahtumiin. Se on eräänlainen vastareaktio etätyöajalle.

Räsäsen mukaan useat korona-aikana käyttöönotetut hygienia- ja turvallisuuskäytännöt jäävät voimaan. Lisäksi asiakkaat pyritään ohjeistamaan mahdollisimman hyvin jo ennen messuille tuloa.

Myös Ukrainan-sodalla ja Venäjän talouspakotteilla on messuilla kahtalainen vaikutus.

– Osalle messuasiakkaista Venäjän on ollut erittäin tärkeä kauppakumppani ja toiminta voi olla vaikeuksissa. Toisaalta messut voivat tarjota virikkeitä ja kontakteja sen korvaamiseen muilla vientisuunnilla. Meidän tehtävä on luoda näitä kontakteja.

Laaja-alaisen työkokemuksen omaava kauppatieteiden maisteri tuli messuyhtiöön Lindströmin tulosyksikön johtajan paikalta.

– Messut on äärimmäisen mielenkiintoinen bisnes, jossa ollaan ilmiöiden aallonharjalla. Tampereen Messujen aluetaloudellinen merkitys on suuri ja aiomme merkittävä tekijä verkostoissa kehittämässä Tampereen alueen tulevaisuutta.