Kävelyreitti Tammerkosken päälle Takon kohdalla on "alustavasti todettu mahdolliseksi" – Sen jälkeen alkaisivat isommat haasteet...

Kaupunki: Selvityksen mukaan kävelyreitin rakentaminen Tammerkoskeen Takon seinustalle ”on mahdollista”. Kosken ylittävistä silloista halutaan kokonaisnäkemys.

Tampere on saamassa Tammerkosken päällä kulkevan kävelyreitin myös kosken länsipuolelle.

Takonraitti-nimellä kulkeva reitti kulkisi Tempon talon kohdalla Hämeensillan alapuolella olevasta Mokkapuistosta Takon seinustaa pitkin kohti Kehräsaarta.

Reitti olisi samankaltainen kuin Vapriikinraitti, joka kulkee Työnpuistosta Tampellan seinustaa pitkin kohti Vapriikkia ja Ranta-Tampellaa.

– Selvitysten ja kiinteistöjen omistajien kanssa käytyjen keskustelujen perusteella Takonraitin tekeminen on alustavasti todettu mahdolliseksi. Reitti kulkisi veden päällä kansallismaisemassa, joten suunnittelussa täytyy ottaa tarkasti huomioon sekä kaupunkikuva että käyttöturvallisuus, sanoo Viiden tähden keskusta -hankkeen hankekehityspäällikkö Mikko Siitonen.

Keskusteluja on käyty muun muassa Takoa pyörittävän Metsä Groupin, alakosken voimalaitoksen omistavan Alakoski Oy:n ja Kehräsaarta omistavien H. Liljeroos Oy:n ja Kehräsuvanto Oy:n kanssa.

Vuonna 2020 Takonraitista tehdyn ideasuunnitelman mukaan ”rakenteet suunnitellaan vähäeleiseksi ja reitti kulkemaan lähellä vedenpintaa”. Kosken päällä olevat osuudet rakennettaisiin teräksisten porapaalujen päälle.

Takonraitti parantaisi myös Kehräsaaren saavutettavuutta.

Tampereen kaupungin asemakaavoitusohjelmaan Takonraitti on jo merkitty vuosille 2022–23 ja kaava pitäisi saada hyväksytyksi vuosina 2023–24. Tampereen kaupungin taloussuunnitelmassa reitin rakentamiselle ei ole vielä varattu määrärahaa.

Siitosen mukaan Takonraitin matkalla on kuitenkin monia haasteita. Vaikka sillake pystytään kiinnittämään Takon ulkoseinään tehtaan toimintaa häiritsemättä, tulee isompi ongelma vastaan jo alakosken voimalaitoksen kohdalla.

– Se vaatisi joka tapauksessa portaiden tekemistä voimalaitoksen padon yli eli esteetöntä Takonraitista ei saa.

Ideasuunnitelman minimivaihtoehdossa reitti koukkaisi jo ennen alavoimalaa kosken toiselle puolelle uutta Verkarannan siltaa pitkin.

Lisähaasteita tulisi vastaan, jos Takonraittia jatketaan Kehräsaaresta Laukontorin suunnasta Koskikeskukselle kulkevalle Vuolteensillalle asti. Nykyiselle Vuolteensillalle reittiä ei saa jatkettua, sillä sillan kaiteet ovat osa kantavaa rakennetta, eikä siihen voi tehdä aukkoa.

– Vuolteensilta täytyisi joko rakentaa kokonaan uudestaan tai tehdä sen viereen rinnakkaissilta Alarannan ja Koskikeskuksen suuntaan.

Siitosen mukaan Takonraitti on tärkeä osa tavoitetta, jossa ranta-alueet otetaan keskustassa paremmin käyttöön. Samalla sillä on vaikutusta myös läntisen keskustan elävöittämiseen.

– Rantareitit tekevät keskustasta viihtyisämmän asukkaille ja houkuttelevamman matkailijoille. Takonraitti parantaisi myös Kehräsaaren saavutettavuutta.

Siitosen mukaan Tammerkosken ylittävistä silloista on tarkoitus tehdä selvitys osana keskustan alueen vaiheyleiskaavan päivitystä. Valtuustoaloitteessa ehdittiin jo ehdottaa pysyvän sillan rakentamista Värjärinkujalta kosken yli kulkeneen väliaikaisen sillan tilalle.

– Silloista on hyvä tehdä kokonaisvaltainen tarkastelu, jossa käydään läpi liikenne-, kaupunkikuva-, rakennettavuus- ja kulttuuriperintökysymykset.

Siltoja Tammerkosken yli on kaavailtu myös muun muassa Konsulinsaaren kohdalle sekä Koskipuiston ja Vanhan kirjaston puiston välille. Myös Patosillan leventämiseen ja Vuolteensillan uudistamiseen on tarve.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut